ALTENBERG TRIO

Altenberg Trio Wien: Juon (Vanguard Classics 99133); Schubert (VC 99134); Kagel/Widmer (VC 99135).

Een tank die vervaarlijk toerolt op een eenzame roos, een stoomlocomotief die door een berglandschap tuft en een Schubert met een potsierlijke das om - de striptekeningen die de onlangs uitgebrachte cd's van het Altenberg Trio Wien sieren, zijn opvallend. De repertoirekeuze is dat voor een deel ook.

Het trio (bestaande uit pianist Claus-Christian Schuster, violist Amiram Ganz en cellist Martin Hornstein) ontleent zijn naam aan de Oostenrijkse dichter Peter Altenberg (1862-1919). Het gezelschap legt zich in bijzonder toe op de muziek die is gecomponeerd in de decennia rondom 1900. Maar evengoed maken de musici geslaagde uitstapjes naar vroegere of latere perioden.

Op de live-registratie van Schuberts Trio op. 100 wordt op het scherp van de snede gemusiceerd, met een steeds dwingender muzikaliteit naarmate de compositie zich verder ontwikkelt. De cd met het Pianotrio van Mauricio Kagel en The last flower van Ernst Widmer is vooral boeiend door het stuk van de eerstgenoemde. Het Altenberg Trio breekt overtuigend een lans voor deze Kagel, de componist die voor ieder stuk opnieuw de regels van muzikale spel bepaalt en hier beeldende karakterstukken schreef, geïnspireerd door zijn eigen muziekepos La trahison orale. De monomane muziek van de in Zwitserland geboren Widmer is minder overtuigend in haar muzikale vormloosheid en de wat obligate vertelling (met David Cameron als declamator) over hoe fnuikend oorlog en geweld zijn voor natuur en cultuur.

De dubbel cd met alle pianotrio's van de Russische componist Paul Juon (1872-1940) vormt een aangename kennismaking met een nagenoeg vergeten oeuvre. Met het epitheton 'Russische Brahms' wordt Juons vroegere werk adequaat gekwalificeerd, ofschoon Juons harmonisch kleurgebruik lichter van toets is. Het is doorwrochte en soms meeslepende muziek, die echter inwisselbaar is voor die van andere Brahms-getrouwen. De 'Nederlandse Brahms,' Leander Schlegel, doet in kwalitatief opzicht bijvoorbeeld nauwelijks voor hem onder.