Tien procent meer voorstellingen, evenveel publiek

VOORBURG, 30 NOV. Het aanbod aan podiumkunsten is de afgelopen drie seizoenen met tien procent gestegen, tot 57.000 professionele voorstellingen in het afgelopen seizoen. De belangstelling voor reguliere podiumvoorstellingen is daarentegen nauwelijks gegroeid. Ook de samenstelling van het publiek is sinds de jaren zeventig vrijwel gelijk gebleven. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De stijging van 10 procent in het aanbod aan toneel-, cabaret-, mime-, ballet- en operavoorstellingen en concerten in de afgelopen drie seizoenen schrijft het CBS toe aan het groeiend aantal grote, incidentele voorstellingen. Voor deze spektakelvoorstellingen is voldoende belangstelling. “Of je nu een concert in het Feyenoord-stadion organiseert of in de Arena, het is altijd uitverkocht”, zegt onderzoeker Leo Engberts van het CBS. Iets minder dan één procent van de bevolking bezoekt tenminste eenmaal per maand een podium-voorstelling. Het grootste deel van de bezoekers van podiumkunsten bestaat evenwel uit mensen die maar heel sporadisch schouwburg of concertzaal bezoeken.

Door gedetailleerder vragen te stellen in de enquête kreeg het CBS voor het eerst een duidelijk beeld van deze 'culturele elite' van minder dan één procent van de bevolking. Die elite kenmerkt zich door een hoog opleidingsniveau en een hoge welstand, met een netto gezinsinkomen vanaf 7500 gulden per maand. Vrouwen zijn iets in de meerderheid. Toneelpubliek is overwegend jong. Van de jeugd tot achttien jaar ging in 1995 60 procent minstens een keer naar een toneelvoorstelling, tegen 17 procent van de ouderen boven de 65.