Schoolboek: 'Hoe Misja biznesmen werd'

MOSKOU, 30 NOV. Met sommige dingen kun je niet vroeg genoeg beginnen. 'Economie voor de kleintjes, of Hoe Misja een biznesmen werd', heet het nieuwste schoolboekje in Rusland. Het bevat tal van tips die kinderen zullen helpen in de huidige Russische samenleving, al wijken ze soms af van bestaande economische theorieën.

“Wees een goede verkoper en probeer versleten schoenen, een lege vulpen, een uitgedroogde viltstift of het stokje van een ijsje aan de man te brengen”, zo luidt een opdracht. Het boek leert ook hoe een ondernemer anderen voor zich moet laten werken. “Dit boek is een investering in de toekomst van onze kinderen”, zei Olga Mensjikova, één van de drie auteurs gisteren tijdens de presentatie. “Een investering in de jongste generatie is altijd de beste.”

Het boek, gepubliceerd door Pedagogika Press in een bescheiden eerste oplage van 15.000, verhaalt de belevenissen van Misja de Beer, een goede bekende uit Russische sprookjes. Op een goede dag wordt Misja wakker uit zijn winterslaap en opent hij een winkel. De beer wordt, hoofdstuk voor hoofdstuk, zo succesvol dat hij opklimt tot minister van financiën van het hele bos.

Hoe? De eekhoorntjes brengen hem noten, de eksters doen de reclame, de bijen leveren de honing. Of leveren... over betaling aan de bijen zegt het boekje niks! Er staat alleen dat Misja zijn winkel begint met een paar vaatjes honing. Dit heeft tot enige kritiek geleid van één van Ruslands topeconomen. “Elk kind weet hoe beren aan hun honing komen”, zei professor Leonid Abalkin in The Moscow Times. Ze graaien het met hun klauwen ongevraagd uit de bijenkorf.

Misja's winkel groeit in recordtijd uit tot een keten. Hij krijgt concurrentie van buitenlander Winnie the Pooh, die hij uit de markt weet te drukken door zijn honingprijzen te verlagen. Verder opereert Misja handig op de financiële markten: hij weet 120 procent rendement te krijgen op zijn bankrekening. Waar zo'n rendement kan worden behaald, vermeldt het boek helaas niet.

'Economie voor de kleintjes' past in de al eerder begonnen vernieuwing van de Russische schoolboekjes. Met name het geschiedenisonderwijs is aangepast aan de snel veranderende waarheden. Het boek past echter ook naadloos in de stroom publicaties met titels als 'Succesvol ondernemen' of 'Hoe word ik rijk' die de winkels overspoelen. Bij Misja lezen de oplettende lezertjes het antwoord misschien ook tussen de regels door: de beer houdt nooit meer een winterslaap.