Koreanen alsnog naar Den Haag voor koop Fokker

DEN HAAG, 30 NOV. Zuid-Koreaanse vertegenwoordigers van de overheid en enkele grote bedrijven komen begin volgende week naar Nederland om te praten over het toch overnemen van Fokker. Dit melden goed ingelichte bronnen in Den Haag. Afgelopen donderdag leek er nog een einde te zijn gekomen aan de eindmontage van vliegtuigen in Nederland, toen het Noord-Ierse Shorts te kennen gaf geen vleugels voor Fokker-vliegtuigen meer te willen leveren. De curatoren maakten hierop eenzijdig een einde aan de nog lopende onderhandelingen met het Zuid-Koreaanse Samsung.

De Koreanen zijn volgens kringen rond de onderhandelaars zo geschrokken van de berichten over dat ze “stante pede” naar Nederland willen komen. Om de vleugelproduktie bij Shorts of bij andere toeleveranciers weer op te starten duurt volgens minister Wijers (Economische Zaken) een jaar. De daarmee gemoeide extra kosten bedragen 100 miljoen gulden. De Nederlandse overheid vindt dat de Koreanen eerst contact moeten opnemen met Shorts, over mogelijke continuering van de produktie voor Fokker.

Samsung en de Nederlandse overheid zouden “op een haar na” een akkoord hebben bereikt op 25 oktober. Maar dat liep alsnog spaak toen de Zuid-Koreaanse overheid eiste dat een consortium van Hyundai, Daewoo en Korean Air - bij de overname betrokken zouden worden. Samsung moest daardoor niet meer alleen met Nederland, maar ook met andere Koreaanse bedrijven onderhandelen. De aangekondigde liquidatie van Fokker heeft kennelijk versnelling gebracht in de Koreaanse besluitvorming. Kringen rond de Nederlandse onderhandelaars schrijven het plotselinge “teken van leven na de dood” toe aan cultuurverschillen. De Koreanen begrijpen niet dat Nederland Fokker daadwerkelijk laat liquideren. Vanuit de Koreaanse gebruiken gaan zij ervan uit dat de Nederlandse Staat Fokker in stand houdt. De Koreanen achten Nederland dan ook verantwoordelijk voor het gedurende de onderhandelingen in stand houden van toeleveringen door Shorts.

Bronnen rond de onderhandelaars vinden het echter niet vreemd dat de Koreanen toch nog willen onderhandelen. “Het opbouwen van een eigen vliegtuigindustrie kost 9 miljard gulden en duurt zo'n vijf tot zes jaar”, aldus een betrokkene. “Fokker kunnen ze echter voor een prikkie krijgen en dan beschikken ze in één klap over gecertificeerde vliegtuigen”.

De topman van Stork, J. Hovers, heeft gisteren het bericht bevestigd waarvan deze krant woensdag melding maakte. Stork gaat via haar dochteronderneming Fokker Aerostructures deelnemen aan de bouw van een nieuwe super-Airbus. Hovers verwacht voor de ontwikkeling van vliegtuigdelen voor de A3XX, die begin volgende eeuw in produktie wordt genomen, maximaal 400 miljoen gulden krediet te krijgen van de Nederlandse staat. Minister Wijers zei donderdag dat hij niet afkerig is van ontwikkelingskredieten ten behoeve van Airbus. Als de overname van Fokker door de Koreanen toch doorgaat slokt dat ook geld op. De Tweede Kamerfracties van D66 en VVD willen eventueel zowel voor Fokker als voor toeleveranciers aan Airbus ontwikkelingskredieten fourneren.