Kopen of verkopen: twaalf argumenten

De koersen zijn te hoog, stap uit aandelen en verzilver de winst voordat de grote klap komt. Welnee, de koersen kunnen nog veel verder stijgen, stap in de beurs of zie later om in wrok. Hieronder voer voor een discussie aan de bar, de borreltafel, onder de lunch of in de kleedkamer.

Kopen: dit is de tijd van het aandeel. De baby-boomgeneratie zet zijn welvaart in om de verwaarloosde oudedagsvoorziening te elfder ure op te krikken, en belegt massaal in aandelen. Die vraag stuwt de koersen op.

Verkopen: de baby-boomers zien vrijwel allemaal een lucratieve erfenis tegemoet van hun hardwerkende, gepensioneerde ouders en hebben die oudedagsvoorziening helemaal niet nodig.

Kopen: voor het eerst maakt het bedrijfsleven ernst met saneringen en efficiency. Dat betekent dat het rendement, en daarmee de winst per aandeel, veel sneller zal stijgen dan we ons nu kunnen voorstellen.

Verkopen. Die efficiency is slechts bereikt door nietsontziend mensen te ontslaan en zo te besparen op personeelskosten. Daarmee is ook kennis en ervaring weggesneden, zodat het bedrijfsleven straks niet optimaal kan profiteren van een opleving in de markt.

Kopen: de inflatie is laag, de rente is laag en dat zal zo blijven. De financiële chaos van de jaren zeventig is voorgoed bedwongen en aandelen zijn nog slechts halverwege de aanpassing aan de nieuwe omstandigheden. De statistiek overdrijft inflatie en onderschat de economische groei.

Verkopen: niets zegt dat de inflatie niet terugkomt en de rente weer stijgt. Kijk eens naar de olieprijzen. Aandelenkoersen zijn veel te veel op de veronderstelde Brave New World vooruitgelopen, en gaan bij de eerste renteverhoging hard onderuit.

Kopen: de winst per aandeel stijgt op de beurs volgend jaar met zo'n tien procent.

Verkopen: de winst per aandeel steeg dit jaar helemaal niet, en met de koersstijgingen is de beurs al ver op de winstverbetering van volgend jaar vooruitgelopen. Voor bedrijven wordt nu, vergeleken met hun vervangingswaarde, op de beurs het meest betaald sinds eind jaren zestig. Je koopt alleen maar lucht.

Kopen: de waarde van die 'lucht' is er wel degelijk: kennis, software, rechten. We zitten in een diensteneconomie, die niet kan worden gemeten met instrumenten uit de jaren zestig. Juist uitgevers, telecommunicatiebedrijven, softwarehuizen en computerfirma's zijn de stijgers van de jaren negentig.

Verkopen: inderdaad. De uitgevers, softwarehuizen en computerfirma's zijn het meest kwetsbaar op de beurs. Weet je nog dat alle elektronicafirma's zo nodig een filmstudio of platenmaatschappij moesten kopen voor de 'inhoud'? Dat is niet best afgelopen, en nu stapt iedereen in de nieuwe hype.

Kopen: de economie gaat sneller groeien.

Verkopen: de economie gaat sneller groeien.