Blokkades Franse chauffeurs weg, snelverkeer hervat

PARIJS, 30 NOV. De bijna twee weken oude Franse vrachtwagenstaking is afgelopen en de blokkades waren vanochtend vrijwel allemaal opgeheven. Vandaag werd de situatie op de Franse wegen weer genormaliseerd en het hele weekeinde wordt gewerkt aan bevoorrading van de 5.000 tankstations.

Nadat gistermiddag vijf deelakkoorden werden getekend en de werkgevers een eenmalige uitkering van duizend gulden aanboden, werden de versperringen geleidelijk opgeruimd. Veel chauffeurs, onder wie honderden Nederlanders, stonden gisteravond echter nog zonder brandstof.

De Franse routiers vierden een “95 procents overwinning”. De chauffeurs hebben - tot toenemende woede van buitenlandse collega's en bedrijven - belangrijke verbeteringen van de arbeidsvoorwaarden bereikt. Hun pensioenleeftijd ging met vijf jaar omlaag, naar 55 jaar. Er komt een algeheel zondags rijverbod voor vrachtwagens in Frankrijk, ook voor buitenlandse trucks. Dit weekeinde mogen de trucks wel rijden om het economisch leven zo snel mogelijk te normaliseren.

Het werk van vakbonden zal worden vergemakkelijkt, en een decreet zal binnen twee weken regelen hoe wacht-, laad- en los-uren worden vergoed.

De opluchting dat de natte, koude wake bij oliedepots en kruispunten bijna voorbij was, bracht veel chauffeurs ertoe over een “overwinning” te spreken, volgens sommigen voor 95 procent. Daarbij vergaten zij dat nog maar enkele dagen geleden de - nog steeds niet gerealiseerde - verbetering van de basislonen unaniem werd aangewezen als de enige eis die er echt toe deed. De bonden vroegen tot 23 procent, terwijl de werkgevers nooit meer boden dan één procent, afgezien van de eerder al afgesproken verhoging per 1 januari (tussen 2 en 4 procent).

De bonden hoopten dat de regering ook op dit punt per decreet een salomonsoordeel zou vellen, maar dat is niet gebeurd.

Uiteindelijk hielden de werkgevers voet bij stuk en boden gistermiddag een uitkering ineens van duizend gulden. Kennelijk was het uithoudingsvermogen van de chauffeurs zodanig aangesproken en hun vertrouwen in meer successen zo beperkt dat zij zonder een ordelijke raadpleging van de basis af te wachten met het in beweging brengen van hun zware vrachtwagencombinaties hebben ingestemd.

    • Marc Chavannes