Economy class

Een haag van tv-ploegen aan de poort op Schiphol-Oost. Kamerleden die besloten overleg met bedrukte gezichten verlieten. Een sombere minister van Economische Zaken en een vervliegend Oranjegevoel. Het was gisteren een zwarte dag voor de Nederlandse luchtvaartwereld. Fokker lijkt definitief te sluiten, al houden de curatoren nog steeds een sprankje hoop levend. Dat werd direct gevolgd door het bericht dat Philips, die van alle Nederlandse multinationals het meeste nationale gevoel losmaakt, zijn vliegdienst gaat afstoten.

Ooit vlogen acht toestellen voor Philips om de wereld, nu zijn er nog twee over. Een dag voor de eerste ontmoeting met zijn honderd grootste beleggers stelt de bestuurstop van Philips een - vooral symbolische - daad. Een eigen vliegdienst is, hoe efficiënt ook, voor werknemers en beleggers altijd een symbool van verspilling en onnodige dikdoenerij. Topman Timmer ging tijdens de Centurion-reorganisatie nog eens naar vliegveld Eindhoven om bij het krieken van de dag zijn reislustige managers zelf te vragen of hun vlucht wel zinvol was. Zijn opvolger Boonstra schaft nu de vliegdienst af. Het is nog slechts wachten op de eerste Volkswagen op de voor bestuurders gereserveerde parkeerplaatsen.

    • Menno Tamminga