Vijf doden door besmet voedsel in Schotland

AIRDREE, 28 NOV. Een voedselvergiftiging na het eten van gekookt vlees dat was besmet de E. Coli bacterie, heeft het leven gekost aan vijf mensen in het Zuid-Schotse Airdree. Meer dan honderd anderen werden ziek, onder wie twee jonge kinderen, die een nierdialyse moesten ondergaan. Ruim veertig mensen liggen in het ziekenhuis.

De vijf slachtoffers, allen bejaard, hebben de vergiftiging waarschijnlijk opgelopen toen zij tien dagen geleden een vleespastei aten die door een plaatselijke slager werd geserveerd tijdens een lunch voor gepensioneerden. Het vlees was afkomstig van een grotere slager, die het ook naar andere plaatsen in de regio heeft gedistribueerd. Artsen zijn het oneens over de vraag of er meer slachtoffers te verwachten zijn, of dat de piek in het aantal ziektegevallen al voorbij is.

De E. Coli is een gewoonlijk onschadelijke darmbacterie, waarvan echter ook een giftige variant bestaat. Die variant komt gewoonlijk alleen voor bij vee, maar kan ook mensen besmetten. De bacterie kan leiden tot nierstoornissen, hersenbeschadiging en zelfs de dood. In de VS en Canada zijn dit jaar gevallen van E. Coli-besmetting gesignaleerd na het drinken van ongepasteuriseerde appelsap. In 1993 werden in Seattle 500 mensen ziek na het eten van slecht doorbakken hamburgers. (Reuter)