Nedlloyd stelt winstprognose naar boven bij

ROTTERDAM, 28 NOV. Transportconcern Nedlloyd verwacht dit jaar een bescheiden positief resultaat. Hoewel de netto winst in het derde kwartaal van dit jaar 37 miljoen bedroeg - een daling met 30 procent ten opzichte van vorig jaar - denkt het bedrijf het jaar af te sluiten met zwarte cijfers

Eerder dit jaar toonde topman Leo Berndsen zich pessimistischer, hij verwachtte over 1996 een verlies. Vooral in de scheepvaart wordt Nedlloyd geconfronteerd met een aanhoudende prijserosie die het afgelopen kwartaal al 80 miljoen aan inkomsten scheelde. Nedlloyd wil de dalende tarieven proberen op te vangen met vergaande kostenverlagingen.

De kostprijs per container moet de komende vijf jaar met 300 dollar omlaag, maar analisten betwijfelen of dit bedrag voldoende zal zijn om de lagere inkomsten te compenseren. Door de fusie met het Britse P&O beschikt Nedlloyd op 1 januari weliswaar over een van de grootste containerrederijen ter wereld, maar deze economy of scale houdt in dat Nedlloyd in de toekomst nog grotere containerschepem moet bouwen om de concurrentieslag te kunnen overleven. “De verladers lachen zich al jaren rot, want de tarieven blijven maar omlaag gaan”, zegt een analist.

Over de eerste negen maanden van 1996 bedraagt de netto winst van Nedlloyd 313 miljoen tegenover 149 miljoen in dezelfde periode in 1995. Deze hogere winst is echter vooral te danken aan de boekwinst op de verkoop van offshorepoot Neddrill. De omzet steeg met 4 miljoen tot 1.725 miljoen.

Ondanks de aanhoudende tarievendruk kwam het bedrijfsresultaat van de sector zeescheepvaart in het derde kwartaal uit op 17 miljoen. Deze winst is weliswaar lager dan de 32 miljoen in het derde kwartaal van 1995, maar daarin had Nedlloyd flinke boekwinsten op verkochte activa meegenomen.

De divisie Europees Transport en distributie behaalde een bedrijfsresultaat van 23 miljoen, net zoveel als in het derde kwartaal vorig jaar. De minderheidsdeelnemingen brachten 24 miljoen op, een daling van 11 miljoen. Verantwoordelijk hiervoor is de tegenvallende gang van zaken bij chartermaatschappij Martinair, waarin Nedlloyd een belang van 50 procent heeft. Andere deelnemingen van Nedlloyd zijn Smit Internationale (sleepvaart, offshore, maritieme bouw) en overslagbedrijf ECT.