Britse chauffeurs knel, beroep op Parijs

LONDEN / BRUSSEL / ROME, 28 NOV. De Britse regering heeft gisteren een beroep gedaan op de Franse autoriteiten om Britse vrachtwagens te helpen dit weekeinde aan de Franse wegblokkades te ontkomen.

Ook heeft de Britse minister van Transport George Young zijn Franse collega Bernard Pons gevraagd om snelle schadevergoeding voor de ruim duizend Britse vrachtwagenchauffeurs die door de acties van de Franse truckers in Frankrijk zijn gestrand. Zeker de helft van de Britse trucks vervoert bederfelijke waren. Een groot aantal bestuurders bivakkeert al dagen in de cabines. Door de steeds schaarser wordende diesel te delen houden ze hun onderkomens warm.

Het vrachtverkeer over het Kanaal tussen Groot-Brittannië en Frankrijk ligt lam nadat Franse actievoerders de haven van Calais voor alle trucks hebben gesloten. De wagens kunnen ook niet meer uitwijken naar de Kanaaltunnel, omdat het truckvervoer per trein nog altijd stilligt. Gevolg zijn kilometerlange linten van trucks voor de overbelaste veerdiensten naar Zeebrugge en Oostende. Een parkeerterrein voor 800 vrachtwagens bij Ashford dient als buffer om chaos op de wegen te vermijden. Wachttijden lopen op tot vijftien uur.

Twee van de grootste Britse supermarktketens, Tesco en Sainsbury, hebben voor de import van verse groenten en fruit al hun toevlucht tot vliegtuigen genomen. Kleinere winkels klagen over tekorten en stijgende prijzen. In België heeft de staking van de Franse vrachtwagenchauffeurs een enorme file bij Zeebrugge tot gevolg. Honderden vrachtwagens staan daar over een lengte van tien kilometer te wachten op een plaats op een van de veerboten naar Groot Brittannië. Het Rode Kruis heeft een ambulance ingezet die de wachtende vrachtwagenchauffeurs voorziet van soep, broodjes, koffie en thee.

De veerdienst P&O doet buitengewoon goede zaken. De woordvoerder van P&O heeft berekend dat zijn maatschappij op het ogenblik per dag een file vrachtwagens van ten minste twintig kilometer vanuit Zeebrugge over het Kanaal zet. Ook Belgische eigenaars van benzinepompen in de buurt van de Frans-Belgische grens doen goede zaken omdat in Frankrijk veel benzinestations door hun voorraad brandstof heen zijn. Voor Italië zijn de routes over Frankrijk niet de hoofdaders. Het land heeft tot dusver dan ook weinig te lijden gehad onder de blokkades.

In het zuiden van Frankrijk zijn minder blokkades opgericht. Belangrijke grensposten als de Mont Blanc-tunnel en Ventimiglia hebben relatief weinig last gehad van de acties. Tot vreugde van de Italiaanse pomphouders komen duizenden Fransen hun tank volgooien langs de Riviera di Fiori.

Maar de Franse acties inspireren ook de Italiaanse vrachtvervoerders. Zij zijn al geruime tijd in onderhandeling over steunmaatregelen voor deze bedrijfstak. Het kabinet heeft daar in de begroting voor komend jaar 600 miljard lire voor uitgetrokken, ongeveer 660 miljoen gulden. De vrachtvervoerders willen dat dit geld onmiddellijk beschikbaar komt, aan het begin van het jaar. Volgende week komt er een nieuw gesprek met het kabinet. Neil Kinnock, Europees com- missaris voor transport, ziet geen mogelijkheden voor de Europese Unie om in te grijpen in de Franse staking. Kinnock heeft toegezegd te zullen pleiten voor een betere Europese rij- en rusttijdenwet en een beter tachograaf-systeem. Daarmee hoopt hij iets te kunnen doen aan de lange werktijden van vrachtwagenchauffeurs.