Franse routiers halen onderdelen van eisen binnen

PARIJS, 27 NOV. De Franse vrachtwagenchauffeurs hebben een eerste successen behaald: zij kunnen op 55 jaar met pensioen gaan, een winst van vijf jaar. Ook is een akkoord bereikt over werk- en rusttijden. Dit heeft de regeringswoordvoerder Robert Cros vanmiddag bekend gemaakt.

Terwijl laat vanmiddag over loonsverhoging verder zou worden gepraat, hielden de routiers Frankrijk voor de tiende dag vast in hun greep.

Werkgevers en werknemers gingen vanmorgen in Parijs uiteen met een deelakkoord over de pensioenleeftijd en de werktijden. Voor chauffeurs met ten minste 25 dienstjaren wordt uittreding op 55 jaar mogelijk door bijdragen van werkgevers en werknemers; vanaf 57,5 jaar zou de Franse overheid daarvoor betalen. Bovendien bleek de staat bereid de nog niet afgeronde salarisonderhandelingen te vergemakkelijken door korting op de sociale premies aan te bieden. De werkgevers staan afwijzend tegenover de overblijvende eis (10 procent loonsverbetering). De blokkades op meer dan 200 plaatsen in Frankrijk zijn gehandhaafd.

Franse burgers hebben over het algemeen geen problemen aan eten en drinken te komen. De systematische blokkade van brandstofdepots heeft er wel voor gezorgd dat in vele departementen rantsoenering is afgekondigd: terwijl honderden pompen leeg zijn, hebben de prefecten andere gevorderd voor eerste hulpdiensten, of de verkoop aan particulieren beperkt.

Vooral de producenten en leveranciers van bederfelijke waar komen nu in nood. De visserij kan zijn produkten niet meer goed kwijt. Ook groente, zuivel en de voor Kerstmis op topcapaciteit werkende wijn- en foie gras-bedrijven vrezen het ergste als de staking nog een tijd doorgaat.

De verkeerschaos in Frankrijk breidde zich vandaag uit naar de luchtvaart. De nationale maatschappijen Air France en Air Inter Europe moesten het aantal vluchten flink beperken door een staking van 48 uur van het personeel.

Pag.21: Franse luchtvaart nu ook in staking

De 48-uursstaking van het vliegend personeel van Air France en zijn binnenlandse dependence Air Inter is gericht tegen een voorgenomen reorganisatie. De concurrentie, met name TAT, Air Liberté en AOT, vliegt gewoon door. De actie in de luchtvaart heeft niets met het chauffeursconflict te maken maar betreft angst voor banenverlies door opening van het Franse luchtruim voor concurrentie.

De spoorwegen hebben ook last van stakingsacties. In Rouen legden gisteravond de eerste werknemers het werk neer. Het verkeer tussen de kustplaats Le Havre en Parijs lag woensdag plat.

De blokkades zorgden bij de tunnel naar Italië bij Fréjus voor een file. Zeebrugge in België slibde dicht door vrachtwagens. De truckers willen daar vandaan naar Engeland overvaren om de ellende in Frankrijk te omzeilen. Er stond een rij van tien kilometer. De wachttijd liep op tot tien uur.

In Engeland heeft de politie vanwege de files voor de veerdiensten de havens van Dover en Ramsgate voor vrachtwagenverkeer afgesloten. Ongeveer achthonderd vrachtwagens zijn in Zuid-Engeland op weg naar het continent gestrand.

Circa 1000 Britse chauffeurs die bij Calais vastzitten, zouden door hun actievoerende Franse collega's worden doorgelaten om naar huis te gaan. Maar volgens ooggetuigen blijkt daar in de praktijk weinig van.

Het Iberische schiereiland wordt in toenemende mate gehinderd doordat het uitvoeren van agrarische exportprodukten en het invoeren van halffabrikaten voor de assemblage-industrie geblokkeerd is geraakt. Producenten van citrusvruchten in de Spaanse regio's Valencia, Murcia en Andalusië hebben reeds verklaard dat zij de afgelopen week een verlies van tegen de 330 miljoen gulden hebben geleden aan gederfde inkomsten bij de uitvoer van sinaasappelen en citroenen. Bij de Spaanse regering is erop aangedrongen om van Frankrijk een schadevergoeding te bedingen.