Creativiteit

NRC HANDELSBLAD maakt deel uit van het grootste krantenconcern van Nederland. Is de krant daarom verworden tot een bureaucratische instantie? Ik denk het niet.

In ieder geval merk ik er als krantenlezer niets van. NRC HANDELSBLAD maakt veel gebruik van free-lance medewerkers, van columnisten, van losse medewerkers. Komt dat door een gebrek aan creativiteit? Ik vind dat niet. Het is dan ook een rare bewering van Raymond van den Boogaard ('Defensieve politiek nekt publieke omroep', 12 november), dat de publieke omroepen “zijn verworden tot bureaucratische instanties, die voor creatieve ideeën veelal een beroep doen op externe, commerciële productiebedrijven” en dat daarom de bezem er door kan.

Overigens klopt zijn bewering over buitenproducenten niet. Ik kan alleen spreken voor de omroep waar ik werk, de NCRV. De NCRV heeft in het seizoen 1996-1997 zo'n veertig titels in het programmaschema staan. Daarvan worden 23 titels door de NCRV geheel zelf geproduceerd, Vier titels komen uit het buitenland. Negen titels worden door een buitenproducent gemaakt, waarbij een NCRV-eindredacteur van begin tot eind bij het programma is betrokken. Blijven over vier titels, die geheel door een buitenproducent worden gemaakt.