'Mega-ideeën' van broer en zus Tjeerd en Trijntje Oosterhuis; Total Touch is op weg naar de show met een weelderig klankbad van koortjes en violen

Total Touch (verschenen bij BMG). Optredens: 1/12 Manebrug Lopik; 8/12 Plan C Rotterdam; 14/12 Oude Beurs Middenmeer.

Tjeerd Oosterhuis: “Het komt voor dat we allebei een tekst hebben geschreven bij een bepaalde melodie. Dan krijgen we wel eens ruzie over wiens idee het dan uiteindelijk zal worden.”

Trijntje Oosterhuis: “Ik moet toch het liedje zingen. En ik kan mijn ziel er pas in gooien als het voor me klòpt. Dus het liefst schrijf ik mee aan de tekst.” Tjeerd: “Dat is ook iets wat zij goed kan.” Trijntje: “Nou goed... Ik ben geen wereldtekstschrijfster. Maar als ik zing over iets dat ik werkelijk zo voel en dat bij mij hoort, dan weet ik zeker dat ik het voor de mensen toegankelijk kan maken.”

Trijntje (23) en Tjeerd (24) Oosterhuis zijn de zangeres en de componist van de Nederlandse groep Total Touch, die de afgelopen maanden snel populair is geworden. In de zomer verscheen de (titelloze) debuut-cd en inmiddels heeft de groep met twee singles in de Top-10 van de hitparade gestaan: Touch Me There en Somebody Else's Lover. Trijntje Oosterhuis kreeg bovendien bekendheid als de zangeres van de ballade De Zee, tijdens de opening van de Amsterdam Arena, afgelopen augustus.

Total Touch, dat behalve Tjeerd en Trijntje uit zeven andere muzikanten bestaat, blinkt uit in zwoele, en dansbare soul. De op Amerikaans voorbeeld geïnspireerde r&b (de moderne variant van de ouderwetse 'slijpsoul') heeft op de debuut-cd een veelzijdige vorm gekregen: met referenties naar de opzwepende disco-hits van de jaren zeventig, en met eigentijdse house-invloeden. Tjeerd Oosterhuis creëerde bij het arrangeren een weelderig klankbeeld. Stemmen worden ondergedompeld in glijerige violen, twinkelende accenten illustreren de melodielijnen.

Maar de stem van Trijntje Oosterhuis is opgewassen tegen deze barokke instrumentatie. Ondersteund door haar twee achtergrondzangeressen Berget Lewis en Caroline Dest zingt ze met het aplomb van een doorgewinterde disco-diva. Als Oosterhuis zingt 'Touch me here/ Baby, won't you touch me there' is dat geen vraag maar een opdracht.

Voordat Trijntje met Total Touch een cd opnam, heeft ze onder andere gezongen als achtergrondzangeres tijdens de wereldtournee van Candy Dulfer. “Door het touren en ook door het studiowerk dat ik voor anderen heb gedaan, ben ik geoefend geworden. Want daar gaat het om bij deze manier van zingen. Je moet goed luisteren, en hoge eisen stellen aan jezelf: ik wil dat het zó klinkt en niet anders. Dan moet je het steeds over doen, totdat het ideaal is bereikt.

“Mensen vinden mijn stem soms 'zwart' klinken, negroïde. Dat komt niet eens zozeer door de klank van mijn stem, maar door de noten die ik kies om te zingen. Die noten zijn we niet gewend te horen van blanke zangers. Dat ik ze wèl kies heeft te maken met de muziek waar ik al mijn hele leven naar luister: Motown en andere oude soul. Niet dat ik die zangers en zangeressen imiteer. Het heeft volgens mij te maken met het feit dat je lichaam bepaalde klanken onthoudt. Als ik bijvoorbeeld naar Donny Hathaway luister, vind ik dat zó mooi dat die toonzetting er vanzelf weer uitkomt als ik daarna zelf ga zingen.”

Tjeerd en Trijntje Oosterhuis hebben Total Touch ongeveer zeven jaar geleden opgericht om op te kunnen treden tijdens een braderie in de buurt. In 1992 behaalde de groep een finale-plaats bij de Grote Prijs van Nederland. Het soort show dat ze toen, voor die - niet gewonnen - finale, voor ogen stond, is nog steeds hun ideaal.

Trijntje: “We zaten in de oefenruimte en we zagen het helemaal zitten: een show met achtergrondzangeressen en choreografieën. Want dat had iemand als Janet Jackson ook allemaal. Maar zulke 'mega'-ideeën waren nog wat te ambitieus voor wat we toen feitelijk presteerden. Nu zou dat ongetwijfeld beter gaan. Alleen zijn daar niet voldoende middelen voor, het kost allemaal veel geld. We treden ook al op met negen man, wat overdadig is voor Nederlandse begrippen. Dat betekent dus dat we bij optredens nog altijd zelf onze apparatuur sjouwen.”

Broer en zus zeggen dezelfde ideeën te hebben over hoe de muziek moet klinken en hoe de show er uit moet zien. Zo vertellen ze eensgezind dat negen muzikanten noodzakelijk zijn om de muziek recht te doen, en noemen ze de koortjes 'essentieel'. Trijntje: “We houden van een 'totaal'-geluid. In de studio hebben we ook eindeloos zitten pielen op allerlei effecten. We hadden steevast te weinig opname-kanalen. Dan maakten we met veel moeite ergens nog wat ruimte vrij om extra samples te kunnen opnemen.”

Tjeerd: “Koortjes horen bij mijn stijl, ze zitten in bijna alle nummers en geven een mooie eenheid, een soort 'hechte' klank. Die koorzang kan zacht zijn zoals in One Moment Your Mind, maar ook fel zoals in Touch Me There. Alleen in Somebody Else's Lover hebben ik de koortjes goeddeels weggelaten. Want daarin gaat het er juist om dat de ik-persoon belazerd is door haar geliefde. Dus daar moet ze vooral eenzaam klinken.”

Die samenzang van Trijntje en de twee zangeressen noemt Tjeerd 'magisch'. Volgens Trijntje is het vooral de invloed van Tjeerd die het beste in haar naar boven haalt. Trijntje: “Dat merkte ik toen ik dat lied zong bij de opening van de Arena. Dat nummer zong ik in mijn eentje en het was bovendien niet geschreven door Tjeerd. Dan hoor ik zelf heel duidelijk dat er is meer afstand is, van mij als zangeres tot het liedje. Dat had heel anders geklonken als ik het gezongen had met Berget en Caroline, en als het door ons samen was geschreven. Mijn stem klinkt het best als ik samenwerk met Tjeerd.”

    • Hester Carvalho