Akkoord bij NS schort staking op

UTRECHT, 25 NOV. Het CAO-conflict tussen de directie van de Nederlandse Spoorwegen en de bonden is opgelost. Zaterdagmorgen slaagden zij er op de valreep in overeenstemming te bereiken over flexibilisering van de dienstroosters. De staking die de bonden voor vandaag en morgen hadden uitgeroepen is drie weken opgeschort.

De onderhandelaars van de Vervoersbonden FNV en FSV en de spoorwegvakbond FSV leggen het resultaat nu voor aan hun leden. Afhankelijk daarvan valt het besluit of de staking definitief kan worden afgeblazen.

De vakbondsonderhandelaars gaan ervan uit dat hun achterban met het resultaat zal instemmen, al zal dat volgens hen wel overredingskracht vergen. “Ik verwacht een aantal moeilijke vergaderingen waarop heel wat uit te leggen is”, zei FSV-bestuurder G. Hardeveld zaterdag na afloop van het overleg met de directie van NS Reizigers. Zijn collega L. Vlek van de Vervoersbond FNV zei: “Ik ben in ieder geval tevreden dat we een onderhandelingsresultaat hebben waarmee acties kunnen worden voorkomen. Of ik uiteindelijk tevreden ben, hangt af van wat de leden ervan vinden.”

De NS toonden zich zaterdag enthousiast over het resultaat van vijftien uur intensief overleg. “Ik ben een tevreden man”, zei NS-onderhandelaar R. Lantain. Hij slaagde er vrijdagnacht in de belangrijkste wens van de NS overeind te houden. “Het is ons gelukt om de 36-urige werkweek de normale achterkant te laten krijgen, namelijk flexibilisering.”

De invoering van de 36-urige werkweek levert het personeel 26 ATV-dagen op. De NS wilden aanvankelijk tien dagen hiervan door het management laten inroosteren. Nu is dat aantal teruggebracht tot zes. Ook de wens van de NS om de minimale diensttijd van rijdend personeel te kunnen verkorten van vijf naar vier uur is door de bonden gehonoreerd. Wel is afgesproken dat machinisten en conducteurs maximaal een keer per maand zo'n korte dienst draaien. Het rijdend personeel houdt hetzelfde aantal vrije weekeinden.

De onderhandelingen bij NS Reizigers (11.000 werknemers) vloeiden voort uit de CAO die begin dit jaar is gesloten. Hierin is afgesproken dat alle 27.000 werknemers per 1 oktober 1997 36 uur per week gaan werken. Daarnaast krijgen zij dit jaar 2,25 procent loonsverhoging en volgend jaar 2 procent. Over de vormgeving van de 36-urige werkweek moeten per bedrijfsonderdeel afspraken worden gemaakt. NS Reizigers was als eerste aan de beurt.

Het akkoord dat dit weekeinde is afgesloten geldt ook voor het niet-rijdend personeel van NS Reizigers. Zij krijgen voor het grootste deel van het jaar een vierdaagse werkweek. De NS wilden voor deze groep personeel aanvankelijk alle nieuwe ATV-dagen versnipperen over halve dagen.