Treinstaking lijkt van de baan; Akkoord bij NS binnen handbereik

UTRECHT, 23 NOV. De staking in het treinverkeer lijkt van de baan. Om half drie afgelopen nacht besloten de Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden dat er voldoende basis is om tot een akkoord te komen.

Partijen verwachten pas in de loop van vandaag op alle punten overeenstemming te bereiken. Vanochtend voerden NS en vakbonden nog intensief overleg, maar de kans dat de voor maandag aangekondigde staking doorgaat, is volgens een woordvoerder van de NS “aanmerkelijk kleiner” geworden.

De NS onderhandelen met de vakbonden over de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) voor NS Reizigers. Die onderhandelingen over een 36-urige werkweek voor de 11.000 werknemers van NS Reizigers hebben een half jaar in beslag genomen. De besprekingen liepen al vanaf het begin uiterst moeizaam. Eind vorige maand braken de vakbonden de gesprekken af, omdat zij het niet eens waren met de extra flexibilisering die de NS in ruil voor een kortere werkweek eisten. Vervolgens besloten de bonden begin deze week om de onderhandelingen met stakingen onder druk te zetten.

De afgelopen dagen hebben de NS en de bonden koortsachtig overleg gevoerd om een aanvaardbare oplossing te bereiken. Vanaf gisteravond half negen vond op het NS-hoofdkantoor in Utrecht een overleg plaats dat zowel door de vakbonden als door de NS-directie als cruciaal werd bestempeld.

Belangrijkste breekpunt bij het overleg was de wens van NS Reizigers om de werknemers flexibeler in te kunnen roosteren. Zo wilde de directie aanvankelijk de mogelijkheid krijgen om tien van de 26 ATV dagen door het management te laten inroosteren buiten het drukke zomerseizoen. De bonden wezen dit af omdat zij bang waren dat de 36-urige werkweek hierdoor minder banen zou opleveren. Ook waren de bonden tegen het voorstel van de NS om de minimale diensttijd te verkorten van vier naar vijf uur.

De besprekingen bij NS Reizigers vloeien voort uit de begin dit jaar gesloten CAO voor alle 27.000 NS-werknemers. In die CAO is afgesproken dat er per 1 oktober 1997 in het hele bedrijf een 36-urige werkweek wordt ingevoerd. Over de vormgeving van de arbeidsduurverkorting worden per bedrijfsonderdeel afspraken gemaakt. Naast de kortere werkweek krijgen de werknemers 4,5 procent loonsverhoging (verdeeld over twee jaar).

Als de staking niet doorgaat, bespaart dat zowel de NS als de vakbonden veel geld. De NS gingen ervan uit dat iedere dag staken hen tien tot vijftien miljoen gulden zou kosten. De vakbonden, die verantwoordelijk zijn voor stakingsuitkeringen, zouden per dag circa een half miljoen gulden kwijt zijn geweest.