Moer zorgt voor explosie

EMMELOORD, 23 NOV. Een slecht aangedraaide moer heeft in augustus de 52-jarige secretaresse van de Flevoschool in Emmeloord het leven gekost. Bij de gasexplosie in de kelder van de school raakten twee verwarmingsmonteuren zwaar gewond en achttien scholieren licht gewond door rondvliegend glas. Het gebouw raakte totaal ontzet.

In de vakantie had de school voor moeilijk lerende kinderen een nieuwe verwarmingsketel gekregen. Eén van de moeren van de flens waarmee de gasleiding aan het gasblok van deze ketel was bevestigd, is toen niet goed aangedraaid. De monteuren waren in de kelder om de ketel officieel in gebruik te stellen.

Toen een van hen de gaskraan opende, is hij vermoedelijk buiten bewustzijn geraakt. Uit het lek is gas gestroomd dat door een vonk de ontploffing heeft veroorzaakt.

Het Openbaar Ministerie stelt geen strafvervolging in omdat niet duidelijk is wie schuldig is aan de explosie. (ANP)