Eramusbrug (3)

Een gespannen touw of kabel, of een metalen schoorsteen kan in een luchtstroom in trilling geraken door het zogenoemde 'vortex shedding'. Dat is een verschijnsel waarbij dan weer de ene kant, dan weer de andere kant van de kabel een luchtwerveling loslaat.

Daarbij ontstaat een pulserende kracht die een heen- en weergaande druk op de kabel uitoefent. Het ontstaan van regelmatige wervelafscheidingen kan worden voorkomen door bij schoorstenen een profiel van voldoende grootte volgens een schroeflijn op de buitenzijde van de schoorsteen aan te brengen. Een autotochtje door het Botlekgebied zal vele voorbeelden hiervan opleveren. Het lijkt mij alleszins de moeite waard om bij de Erasmusbrug deze remedie op de spankabels uit te voeren met behulp van juist geproportioneerde, eventueel holle, profielen van een lichte, weerbestendige kunststof, die zelf weinig tot het totale gewicht zullen bijdragen.

    • N.J. Halfweeg Leidschendam