Beaujolais primeur vindt gretig aftrek

DEN HAAG, 23 NOV. De verkoop van de Beaujolais primeur toont een duidelijk herstel ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de reacties van grote wijnhandelaren na de eerste verkoopdag van de Beaujolais. In 1995 boycotte een groot deel van de Nederlandse consument deze wijn uit protest tegen de Franse kernproeven.

Volgens Sopexa, het promotiecentrum voor Franse landbouwprodukten en levensmiddelen, gaan de flessen Beaujolais als warme broodjes over de toonbank. Ook het Wijn Informatie Centrum zegt dat de slijters enthousiast zijn. Albert Heijn heeft landelijk op de eerste verkoopdag al de helft verkocht van de totale hoeveelheid in 1995. Een woordvoerster van het concern verwacht evenveel of meer Beaujolais te verkopen dan in 1994.

Een andere verkoper van Beaujolais, slijterij Gall en Gall, beschikt nog niet over cijfers over de eerste verkoopdag. Uit rondvraag bij een aantal filialen blijkt dat de verkoop zich redelijk herstelt ten opzichte van 1995. Toch zijn niet alle handelaren tevreden omdat de verkoop niet meer terugkomt op het oude niveau. Een van hen zegt dat nu slechts een op de tien klanten naar Beaujolais vraagt, terwijl dat in 1994 nog de helft was.

“De massaliteit is er niet meer. De consument is uitgekeken op de Beaujolais en overgestapt op primeurs uit andere wijnlanden zoals Zuid-Afrika, Australië en de Verenigde Staten”, aldus een filiaalhouder. Hij meent dat dit proces is versneld door de boycot van de Franse wijnen in 1995. (ANP)