Winst Free Record Shop stijgt licht

ROTTERDAM, 22 NOV. De netto winst van Free Record Shop is in het afgelopen boekjaar gestegen van 11,1 miljoen tot 11,3 miljoen gulden. De beperkte winstgroei is volgens financieel directeur T. Olierook mede een gevolg van piraterij en achterblijvende groei van de muziekmarkt, met name de Belgische.

Beleggers toonden zich licht teleurgesteld over de resultaten. De koers van het aandeel, sinds eind jaren tachtig in Amsterdam genoteerd, daalde vanmorgen met 30 cent naar 37,20 gulden.

De omzet van de Free Record Shop (behalve cd's ook boeken, spelletjes en video's) nam in het op 30 september afgesloten boekjaar 1995/96 toe met 7 procent tot 306 miljoen gulden. Free Record Shop opende in het afgelopen jaar 18 nieuwe winkels waaronder 3 op NS-stations. Ook de autonome omzet (van bestaande winkels) steeg in het afgelopen boekjaar, maar Free Record Shop wil die groei niet specificeren. Het bedrijfsresultaat van Free Record Shop steeg in het afgelopen boekjaar van 17,9 naar 18,1 miljoen gulden, de winst per aandeel met 4 cent naar 3,20 gulden.

De omvang van de Nederlandse markt voor geluidsdragers (cd's en muziekcassettes) is in de eerste 6 maanden van dit jaar gedaald met een procent tot 530 miljoen gulden. “Een stabiliserende tot licht eroderende markt”, aldus Olierook. De groeiende populariteit van het Nederlandse produkt (27 procent van de markt in 1995) is een van de weinige lichtpuntjes.

Free Record Shop is naar eigen zeggen leider op de Nederlandse markt met een aandeel van ongeveer 20 procent. Warenhuisketen V&D volgt volgens Olierook met een marktaandeel van 10 tot 12 procent en Wegener-dochter Music Store heeft 6 tot 7 procent van de markt in handen.

Met name in België, waar ongeveer een kwart van de omzet wordt behaald, maakte de Free Record Shop een moeizaam jaar door. De omzet daalde, maar de actviteiten waren niet verlieslatend. Olierook: “De consumentenbestedingen in België blijven sterk achter, waardoor de prijzen onder druk zijn gekomen.”

Detaillisten en platenmaatschappijen hadden in het afgelopen jaar te kampen met een tegenvallende groei van de wereldmuziekmarkt. Dit was onder meer te zien in de tegenvallende resultaten van Philips-dochter Polygram. Markten in Latijns Amerika en Zuidoost-Azië zullen het komende decennium de meeste groei genereren. In een gezamenlijke onderneming met Ceteco is Free Record Shop onlangs gestart met de verkoop van cd's in El Salvador.