Totaalvoetbal

Ajax mag dan thuis verliezen van een Franse provincieclub, in de uitwedstrijden van sponsor ABN Amro overzee scoort de voetbalclub nog gemakkelijk.

ABN Amro heeft er lang over gedaan om het zelf opgeplakte etiket global player van het bankiersshirt te trekken en trekt nu de wereld rond met het opgenaaide epitheton network bank. Het begrip netwerk slaat niet op de gezellige uitjes naar een voetbalwedstrijd waarop de bank zijn zakenrelaties geregeld tracteert. De netwerkbank wil volgens ABN Amro zeggen dat voor een deal in pakweg Brazilië een beroep kan worden gedaan op vestigingen in de hele wereld, van New York tot Korea. Alleen in Latijns Amerika heette de bank tot voor kort nog Hollandsche Bank-Unie (HBU). De Banco Hollandez Unido zou zo'n begrip zijn dat ABN Amro daar zelfs met de toevoeging netwerkbank bleekjes tegen zou afsteken. Dankzij Ajax is nu ook het kleurrijke continent echter gelijkgeschakeld. Elke zondag vertoont de Braziliaanse televisie een uur Nederlands voetbal: de Graafschap-Ajax, Groningen-Ajax en elke keer weer dat groene uitshirt met het banklogo. ABN Amro is zo'n begrip geworden, dat de bank het heeft aangedurfd de naam HBU te schrappen. De bankiers zijn nog steeds verbluft dat “zo'n dom sportshirtje” de doorgaans in een power suit gepresenteerde strategie kan beïnvloeden. In de slag om wereldwijd de belangrijkste geïntegreerde bank te worden heeft ABN Amro veel te duchten van Zwitserse banken. Op Ajax rust straks bij de wedstrijd tegen Grasshoppers in Zwitserland een zware taak.

    • Karel Berkhout