Scholieren goed in exacte vakken

DEN HAAG, 22 NOV. Nederlandse scholieren uit de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs presteren internationaal gezien goed in de exacte vakken. Dat blijkt uit twee rapporten over de in het voorjaar van 1995 afgenomen internationale wiskunde- en sciencetoets.

Staatssecretaris Netelenbos (Onderwijs) heeft de rapporten vanochtend in ontvangst genomen uit handen van prof. dr. Tj. Plomp van de Universiteit Twente, die het onderzoek voor Nederland heeft uitgevoerd.

Zowel voor het vak wiskunde als voor science (biologie, natuurkunde, scheikunde en aardrijkskunde) scoren de Nederlandse leerlingen hoog in de test, waaraan 41 landen meewerkten. Voor het tweede leerjaar wiskunde presteren alleen leerlingen uit Singapore, Korea, Japan en Hongkong significant beter. De Nederlandse scholieren zitten op hetzelfde niveau als leerlingen uit onder andere Vlaanderen, Tsjechië, Frankrijk, Canada en Zweden. Leerlingen uit onder andere de VS, Duitsland en Engeland presteren significant minder dan de Nederlandse leerlingen.

Bij de science-vakken scoren de leerlingen uit Singapore ook het hoogst. Nederland volgt samen met landen als Japan, Korea, Oostenrijk en Engeland. Middelbare scholieren uit de VS, Duitsland en Frankrijk scoren hier significant lager dan de groep waarin Nederland zit. De landen die in beide vakken de slechtste resultaten laten zien zijn Zuid-Afrika, Koeweit, Colombia en Iran.

Opmerkelijk zijn de verschillen in België: leerlingen uit Vlaanderen doen het aanzienlijk beter dan die uit Wallonië. De Waalse scholieren zitten bij science zelfs in de onderste regionen. Op alle vier onderzochte schooltypen (VBO, Mavo, Havo en VWO) blijkt het verschil bij wiskunde tussen jongens en meisjes gering. Bij een vorige test scoorden jongens aanzienlijk hoger dan meisjes. Dat verschil is nog wel aanwezig bij de science-vakken.

In Nederland beschikt zo'n 85 procent van de leerlingen thuis over een computer, in 1992 was dat nog 60 procent. Van de leerlingen gebruikt 2 procent de computer ook daadwerkelijk bij de lessen.