Duitsland drukt Sphinx in rode cijfers

De slechte bouwmarkt en lage prijzen in Duitsland hebben de Limburgse producent van sanitair Sphinx Gustavsberg in de verliezen gedrukt. De onderneming leed in de eerste helft van dit jaar een verlies van 2,4 miljoen gulden, vergeleken met een nettowinst van 14,5 miljoen in de eerste helft van vorig jaar.

De onderneming belandde over heel 1995 al in rode cijfers, maar dat was vooral het gevolg van een zware reorganisatielast. Nu heeft ook het bedrijfsresultaat (de winst zonder rente, belasting en bijzondere lasten) een zware klap gekregen: een daling van 31,4 miljoen gulden tot 12,8 miljoen gulden. Met name de slechte markt in Duitsland, waar Spinx 35 procent van zijn omzet maakt, haalt het bedrijfsresultaat onderuit. De produktgroep Keramisch Sanitair leed een verlies van 2,7 miljoen gulden. Sphinx zit in Duitsland met name in het midden- en lage segment van de markt en is daardoor kwetsbaar.