SELECTIE

Op het International Documentary Filmfestival Amsterdam zijn dit jaar meer dan tweehonderd documentaires te zien. Naast talrijke retrospectieven en themaprogramma's zijn er veel nieuwe documentaires. Een greep uit het programma:

Raymond Depardon, winnaar van de Joris Ivens Award van vorig jaar, maakt in Afrique, comment ça va avec la douleur een smartelijke tocht door het Afrikaanse continent.

Casanova, of liever gezegd de bewonderaars van deze beroemdste versierder aller tijden, staan centraal in Kom, Casanova, kom, de nieuwe film van de Nederlandse cineast Kees Hin.

Frederick Wiseman, veteraan van de direct cinema, komt met een bijna vier uur durend document over een befaamd Frans instituut: La comédie française ou l'amour joué.

Microcosmos, van Claude Nuridsay en Marie Perennou, is een spannende avonturenfilm, waarin insecten de acteurs zijn.

Nick Broomfield, de Britse fanaat die zijn onderwerpen op de huid zit totdat ze hem wel de deur willen uitslaan, werpt zich op de wereld van de SM in Fetishes: mistresses and domination in Pandora's box.

De rijkste vrouw van Estland is de nieuwe film van de Finse Pirjo Honkasalo, wier film over duivelsuitdrijving in Rusland in 1993 op het IDFA opschudding en afkeer teweegbracht.

Singapore van Marijke Jongbloeds is het tweede deel van het vierluik Fatal reaction, over de problemen van maatschappelijk geslaagde vrouwen bij het vinden van een levenspartner. Oplossing: boottochtje van overheidswege.

Gesualdo, de Italiaanse madrigalencomponist en sadomasochist uit de zestiende eeuw, staat centraal in Tod für fünf Stimmen van Werner Herzog.

Dree Andrea keert na De Tunnel terug naar New York voor All visitors must be announced, een film over portiers.

Nagasaki Stories is de nieuwe film van de Nederlandse cineast en filmcriticus Jos de Putter, onder wiens leiding ook de IDFA-film Brasília, een dag in februari tot stand is gekomen.

De stad was van ons van Joost Seelen biedt een onthutsend kijkje in de denkbeelden en conflicten van de Nederlandse kraakbeweging in de jaren tachtig.

De gebedsgenezer van Jan Vrijman uit 1965 maakt deel uit van een retrospectief van films van deze veteraan-documentairemaker, evenals zijn films Cobra, Een andere kijk op zwakzinnigheid en Identity.

NRC Handelsblad organiseert op zaterdag 30 november een dag met hoogtepunten uit

IDFA '96 in Alfa 2, opgeluisterd met inleidingen en talkshows. De toegangskaarten voor de dag zijn inmiddels alle verkocht.