Optiekbedrijven krijgen het moeilijk

Door de vergrijzing kopen steeds meer mensen een bril of contactlenzen. Toch is de toekomst van de optiekbranche niet zo zonnig als het lijkt. Door het groeiend aantal zaken en de toenemende concurrentie staat de winstgevendheid onder grote druk. Dat kan op termijn leiden tot sluiting van bedrijven.

Dit staat in een rapport van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM). Vorig jaar werd voor ruim 1,4 miljard gulden uitgegeven aan brillen, contactlenzen en aanverwante artikelen. Per hoofd van de bevolking komt dit neer op 93 gulden.

Op dit moment dragen 8 miljoen mensen een bril of lenzen, iets meer dan de helft van de bevolking.

Per jaar komen er 100.000 mensen bij als gevolg van de vergrijzing. Ruim een kwart van de Nederlanders moet al voor zijn veertigste aan de bril of lens.

Van de mensen van 40 tot 50 jaar gebruikt 64 procent een gezichtsoptiek en bij 50-plussers is dit 90 procent.