NS

Ik werk als machinist bij de Nederlandse Spoorwegen. Ik ben wel blij met het vraaggesprek met R. den Besten (NRC HANDELSBLAD, 16 november). Nu kan ik eens openlijk reageren op zijn uitlatingen. Eigenlijk voel ik me als iemand die de laatste jaren in minder tijd hetzelfde werk heeft gedaan en als dank te horen krijgt: 'Je was dus eigenlijk langzaam, je kunt nog wel wat meer doen'. In plaats van: 'Fijn, bedankt voor je inzet'.

Waar ben ik (en met mij vele NS'ers) nu eigenlijk bang voor? Wij werken vroege, late en nachtdiensten. Daarbij ook nog elke dag op andere tijden. Dat is dus al aardig flexibel. Nog afgezien van alle vrije- en verlofdagen, die regelmatig worden ingetrokken wegens ziekte en personeelstekort. Nu willen wij best minder uren gaan werken, als alle vrijkomende banen ook bezet worden. Maar nee, NS wil maar 75 procent herbezetten. Nog meer werk in minder tijd, dus. Wij willen graag vaste vrijetijdsaanspraken (bijvoorbeeld een ingeroosterde extra vrije dag elke twee weken). Nee, zegt NS, wij willen in de zomertijd extra treinen rijden, dus jullie moeten 's zomers meer werken en 's winters minder. Wij willen echter ook wel eens in de zon liggen, in plaats van mensen er naar toe rijden! Bovendien is een bedrijf dat de afgelopen zomer met slecht weer toch extra, lege treinen naar Zandvoort liet rijden, alleen omdat er een concurrent is gekomen, niet echt geloofwaardig.

En dan het volgende: de dienstlengte zou terug moeten naar minimaal 4 uur! En één keer per week de tussenliggende rusttijd naar minimaal 8 uur! Dat doet mij vrezen voor 's morgens van 5 tot 9 werken om dat 's middags nog eens te herhalen, als het volgens mijn baas nodig is! Waarom ánders dit invoeren?

Dat het management dit ontkent, zegt mij niets. Zij hebben hun goodwill de laatste jaren allang verspeeld.

Laat de heren Den Besten, Lantain en Huisinga een jaar lang de tijden en het rooster van een machinist of conduct(rice)(eur) werken. Dan hoeven zij nog niet eens het werk te doen, alleen maar dezelfde tijden (inclusief ingetrokken vrije dagen) te werken. Dan zullen ze misschien ervaren wat flexibiliteit inhoudt en wat het voor je gezin betekent.

Wat reizigers betreft, die moeten maar eens beseffen dat de conducteur of machinist die om 7.00 uur op 'hun' trein werkt waarschijnlijk om 4.00 uur is opgestaan om die trein of andere treinen te rijden. Als je dat in twee weken tien dagen moet doen, blijft er weinig van je humeur over.

    • Ad Seelt