Kledingkoper selecteert op winkelassortiment

Een goede service is voor modezaken geen garantie om klanten aan zich te binden. Ook de plaats van vestiging is geen doorslaggevende succesfactor. De consument beoordeelt deze winkels vooral op hun assortiment. TMO, de HBO-opleiding voor de modebranche, is hier achtergekomen na onderzoek onder 70 winkels en 1.400 consumenten. Daaruit blijkt dat de klant service-aspecten als advies, deskundigheid en vriendelijkheid van het personeel als vanzelfsprekend beschouwt.

Mannen boven de 30 zijn de trouwste klanten van modezaken. Behalve de collectie vindt de consument de sfeer van de winkelinrichting belangrijk. Ondernemers kunnen met die entourage ook jammerlijk de mist ingaan, blijkt uit het onderzoek. De consument begint winkeldecors die “intiem” of “avontuurlijk” bedoeld zijn behoorlijk beu te worden. Een “natuursfeer” ligt veel beter bij de klant, maar komt nog in veel te weinig winkels voor. Datzelfde geldt voor het begrip “luxe”.