Goederenvervoer door Tunnel wordt hervat

CALAIS/PARIJS, 21 NOV. De veiligheidscommissie van de Kanaaltunnel (die uit Britse en Franse deskundigen bestaat) heeft gisteren ingestemd met een gedeeltelijke hervatting van het goederenvervoer door de tunnel, die in de nacht van maandag op dinsdag getroffen werd door een brand.

In eerste instantie zouden ongeveer vier goederentreinen per uur in beide richtingen door de tunnel heen mogen. Vervoer van personen heeft zeker niet plaats voor het weekeinde, aldus de maatschappij Eurotunnel, die de verbinding exploiteert. Aan weerszijden van de tunnel staan enkele tientallen treinen te wachten op toestemming voor vertrek.

De brand in de Kanaaltunnel was het eerste grote ongeluk sinds de verbinding in mei 1994 officieel werd geopend. In Frankrijk is inmiddels een discussie losgebarsten over de veiligheid van de tunnel nadat de Franse minister van Transport, Pons, dinsdagavond in het parlement verklaarde dat er uit de vrachtauto met polystereen, waarin de brand begon, al vlammen kwamen voordat de goederentrein de tunnel inreed. Volgens Pons werden de veiligheidsprocedures bij de brand echter goed nageleefd. Het grote probleem zou zijn geweest dat door de brand een locomotief buiten gebruik raakte waardoor de trein niet in staat was om snel de tunnel te verlaten. Inmiddels zijn drie onderzoeken ingesteld om de precieze toedracht van de brand te achterhalen.

De Britse premier, Major, deed gisteren een poging om het ongeluk in de tunnel te relativeren. Volgens Major zal het ongeluk op korte termijn treinreizigers een slechte indruk geven van de treinverbinding, “juist zoals dat altijd na een vliegtuigramp in de luchtvaart gebeurt”. “Maar ik denk dat de mensen de veiligheid over een langere periode gaan beoordelen”, aldus Major. Het ongeluk is - met de feestdagen op komst - een grote tegenslag voor Eurotunnel, dat toch al door financiële problemen wordt geplaagd. (AP, AFP, Reuter)