Uitgekiende vocale stunts bij Intermezzo

Voorstelling: Tour 97, door Intermezzo (Stijn van der Loo, Ronald Becker, Matthijs Overmars, Iek de Vos en Evert Bandringa). Regie-adviezen: Bram Vermeulen. Gezien: 19/11 in De Meerse, Hoofddorp. Tournee t/m 25/4. Inl. 020-6260350.

“Op de piano komt zoiets natuurlijk altijd beter over”, zegt een van de vijf leden van de groep Intermezzo, als hij op quasi-musicologische wijze de vocale bewerking aankondigt van een stukje Satie voor quatre mains-piano. Maar in de veelstemmige en opgewekte a capella die daarna opklinkt, is het toetsenbord allerminst van node. Intermezzo kan het zonder, al doet elders de piano wel even mee, en al worden hier en daar ook wat bamboefluiten bespeeld. Voorop staat echter nog steeds de ragfijn gearrangeerde samenzang van vijf stemmen tussen counter-tenor en bas, die elk genre lijken aan te kunnen.

Drie avondvullende programma's speelde de groep ex-conservatoriumstudenten tot dusver, waarin de theater-enscenering een steeds grotere rol ging spelen. Van de vorige voorstelling herinner ik mij een bouwsel van blokken, waarop de zangers konden liggen, staan en zitten. In Tour 97 is van een decor geen sprake meer. Elk nummer is nog wel in scène gezet, maar het lege toneel, de microfoons en een paar Thonet-stoeltjes zijn voldoende voor een theatraal recital met kleine grapjes en vooral veel verrassend gevarieerd repertoire.

In Stijn van der Loo heeft Intermezzo de maker van dichterlijke en wiegende wijsjes, die hij met zijn engelachtige timbre een grote gevoelswaarde weet mee te geven. Ze verschaffen de groep een originele klankkleur, naast de nummers van de King's Singers en de geschoold gezongen madrigalen die vaak worden aangeheven. Net als het allemaal iets te poezelig dreigt te worden, is er een hemels Could it be magic van Barry Manilow, of een met voetgestamp begeleid eigen nummertje. En de finale, de ouverture van De barbier van Sevilla voor vijf stemmen en verder niets, mag ronduit stuntwerk heten. Door zoveel vocaal raffinement, mede dankzij de uitgekiende geluidstechniek, laat ik me graag betoveren. Daar zijn verder geen theatereffecten voor nodig.

    • Henk van Gelder