'Bootlegs van U2 geen diefstal maar promotie'

Is de Ierse popgroep U2 het slachtoffer geworden van digitale diefstal of van zijn eigen pr-campagne? De popgroep zelf zegt via Internet digitaal te zijn bestolen van twee nummers van hun lang verwachte nieuwe cd, die dit voorjaar moet uitkomen.

Geluidsfragmenten van de songs 'Discotheque' en 'Wake Up Dead Man' verschenen op de homepage van de Hongaarse student Martin Karpati, werden daar vanaf gehaald en worden nu op de zwarte markt als bootleg-cd's verkocht in Ierland en Engeland.

Volgens U2's platenmaatschappij Island Records is dat het werk van computer-hackers die via de officiële Internet-site van de maatschappij de studio van de popgroep zijn binnengedrongen. Op deze Internet-site worden, met behulp van een digitale camera, elke drie minuten beelden getoond van de opnamestudio in Dublin. Bij die beelden zit echter geen geluid.

Woordvoerder Marc Marot van Island kan niet precies vertellen hoe 'Discotheque' en 'Wake Up Dead Man' zijn beland op de homepage van Karpati. Maar Karpati legt, via e-mail, uit hoe hij aan de songs is gekomen. Van diefstal is volgens hem geen sprake: “Ik heb de de samples opgenomen van een door Island verspreide promotievideo en vervolgens op mijn homepage geplaatst. De platenmaatschappij heeft dit waarschijnlijk in een U2 gerelateerde nieuwsgroep op Internet gelezen.”

De homepage van de Hongaarse student is nu op last van de Engelse platenmaatschappij afgesloten. De nummers zijn echter al vele malen gekopieerd en inmiddels te vinden op homepages van U2-fans over de hele wereld.

Volgens de Nederlandse U2-fan Hans Westerbeek, ook op Internet, heeft het hele incident niets te maken met hackers of digitale diefstal, maar wordt Internet door fans van de popgroep slechts gebruikt als distributiekanaal. Dat de samples inmiddels op illegale cd's te koop zijn, zal volgens Westerbeek de verkoop van de officiële cd niet schaden. “De geluidskwaliteit is slecht en de fans blijven toch benieuwd naar de hele cd.” Westerbeek vraagt zich dan ook af of het niet, eerder dan om 'diefstal', gaat om een goedkope promotiestunt van de platenmaatschappij.

    • Lara Ankersmit