Akkoord financiering sneltram Amsterdam

AMSTERDAM, 20 NOV. De gemeente Amsterdam en minister Jorritsma (Verkeer) zijn het eens geworden over de financiering van de sneltram van Amsterdam-Centraal naar Amstelveen en de Ringlijn tussen Sloterdijk en Amsterdam Zuid-Oost. Dat heeft de gemeente gisteren bekendgemaakt.

De Amstelveenlijn wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 1996 vergoed volgens het sneltramtarief in plaats van het metrotarief. Het Gemeente Vervoerbedrijf (GVB) krijgt er dit jaar drie miljoen gulden bij en vanaf volgend jaar structureel zes miljoen gulden extra. De Amstelveenlijn is sinds 1991 in gebruik. Jaarlijks bedroeg het exploitatietekort acht miljoen gulden.

Voor de exploitatie van de Ringlijn, die naar verwachting volgend jaar in gebruik wordt genomen, is van belang dat er in de nieuwe bekostigingssystematiek van het openbaar vervoer van uit wordt gegaan dat de toename van het vervoer wordt vergoed. Het is de bedoeling dat het nieuwe vergoedingenstelsel in 1998 wordt ingevoerd. Mocht dat pas later gebeuren, dan volgt nieuw overleg tussen de gemeente en de minister.

Volgens de gemeente is met het bereikte akkoord aan een belangrijke voorwaarde voldaan om tot een sluitende exploitatie van de Ringlijn te komen. Zonder deze vergoeding zou het exploitatietekort op deze lijn na een paar jaar oplopen tot twintig miljoen gulden per jaar. Tijdens de algemene beschouwingen toonde de raadsfractie van D66 zich ongerust over dit mogelijke toekomstperspectief. Volgens het D66-raadslid L. Cornelissen zou de Ringlijn zelfs niet in gebruik genomen mogen worden tenzij het rijk over de brug zou komen.

Wil Amsterdam profijt trekken van de nieuwe bekostigingssystematiek, dan moet het zwartrijden voortvarend worden aangepakt, aldus een woordvoerder van het GVB. Vorig jaar reed 15 procent van de passagiers zwart mee. In de metro is dat 18 procent.