FNV wijst kritiek Spoorwegen af

ROTTERDAM, 18 NOV. De kritiek van de Nederlandse Spoorwegen dat de vakbonden het personeel de afgelopen maanden bewust hebben misleid, is volgens de Vervoersbond FNV volkomen onterecht. “Ik vind het een een uiting van onmacht van de NS-leiding. Dat vind ik triest”, zegt onderhandelaar Leo Vlek.

NS-topman R. Den Besten beschuldigde zaterdag in deze krant de vakbonden bij de NS van misleidend gedrag en het verspreiden van leugens. Volgens Den Besten is met name in de Randstad “het overlegklimaat volstrekt verziekt”.

Vlek beschouwt de beschuldigingen als ongegrond: “Wij hebben gevraagd aan de NS-leiding om zichtbaar te maken waar wij aan het liegen en misleiden zijn. Daar hebben we geen antwoord op gekregen.”

Volgens Vlek worden de problemen bij de NS veroorzaakt doordat het management er niet in slaagt om het reorganisatieproces goed bij de werknemers over te brengen. “Er is geen vertrouwen meer in de bedrijfsleiding. De mensen geloven er niet meer in.”

De ruzie tussen de NS-directie en de vakbonden is het gevolg van de op 29 oktober afgebroken onderhandelingen over de invoering van de 36-urige werkweek bij het bedrijfsonderdeel NS Reizigers (11.000 werknemers).

De NS-directie wil dat de werknemers in ruil voor de kortere werkweek flexibeler ingeroosterd kunnen worden. De minimale diensttijd zou teruggebracht moeten worden van vijf naar vier uur en het management zou het recht moeten krijgen om tien van de 26 atv-dagen buiten de zomermaanden in te roosteren. Uit de ledenraadplegingen die de vakbonden de afgelopen weken hebben gehouden, blijkt dat verreweg de meeste leden willen staken om de flexibilisering van tafel te krijgen.

Vandaag beslissen de spoorwegvakbond FSV en de Vervoersbond CNV definitief over de staking, woensdag valt bij de Vervoersbond FNV formeel het besluit. Volgens Vlek zal waarschijnlijk in de loop van woensdagmiddag een ultimatum richting NS worden gestuurd. Wanneer daar geen reactie op komt, beginnen naar verwachting maandag acties in het reizigersvervoer .