'Gemakswinkels' van Vendex in steden

ROTTERDAM, 15 NOV. De Vendex Food Group gaat de komende jaren onder de naam Via enkele tientallen nieuwe winkels openen in de grote-stadscentra. Met de formule mikt het concern op de eenpersoonshuishoudens en de tweeverdieners die op zoek zijn naar gemak. Begindecember wordt in Rotterdam de eerste winkel geopend.

De winkel is een combinatie van supermarkt, cafetaria en allerlei dienstverlenende activiteiten zoals stomerij en schoenmakerij. Naast veel kant- en klare produkten zijn ook de gebruikelijke kruidenierswaren te koop. De winkels krijgen een verkoopoppervlakte van zo'n 1.000 vierkante meter en bieden werk aan circa 50 werknemers. Via biedt uitgebreide versafdelingen, waarbij het assortiment drie keer per dag wordt aangepast aan de wensen van de klant. 's ochtends ligt het accent op ontbijt, vervolgens op de lunch en tenslotte op het diner.

De nieuwe formule is een aanvulling op de marktsegementen waarin Vendex Food momenteel actief is. Tot Vendex Food behoren onder meer de discountformule Basismarkt, Edah en de grote Konmar-supermarkten.

De Via-formule van Vendex past binnen de convenience-trend in de supermarktbranche. Vooral sinds de verruiming van de openingstijden komt de een na de andere supermarktketen met plannen voor formules die inspelen op de behoefte naar 'gemak'. Zo zijn Albert Heijn en Spar bezig met buurtsuper-formules en hebben Markant Food Marketing en supermarktketen De Boer (de nieuwe formule Dinny's) gemakswinkels geopend. Ook spelen de grootwinkelbedrijven gretig in op de ruimere mogelijkheden om levensmiddelen te verkopen buiten de traditionele kanalen, zoals tankstations.