Vliegveld New Delhi door ramp in opspraak

NEW DELHI, 14 NOV. In India is een heftig debat losgebarsten over de vraag wie er schuld droeg aan de fatale botsing dinsdagavond van twee vliegtuigen in de lucht, even ten westen van New Delhi. Hierbij kwamen 349 mensen om het leven. Daarmee was het de op twee na grootste vliegramp uit de geschiedenis.

In de Indiase pers zijn gisteren en vandaag artikelen verschenen waarin staat dat de radarapparatuur op het vliegveld van New Delhi al twintig jaar oud was en niet voldeed aan de eisen van het moderne luchtverkeer.

Weliswaar is er al in 1988 een nieuw radarsysteem besteld, maar door tal van bureaucratische hindernissen is dat nog altijd niet geïnstalleerd. Pas volgend jaar zal het nieuwe systeem naar verwachting in werking treden.

“Als die instrumenten er al waren geweest, zou dit ongeluk in geen geval zijn gebeurd”, verklaarde een directeur van de luchtvaartmaatschappij Indian Airlines. Het huidige radarsysteem kan niet bepalen hoe hoog de vertrekkende en inkomende toestellen vliegen. Het aantal vluchten in New Delhi is de laatste jaren onder invloed van een economische liberalisering drastisch toegenomen.

De Indiase luchtvaartautoriteiten hebben nadrukkelijk ontkend dat de apparatuur niet meer zou deugen. Mede om hun critici de mond te snoeren, gaven zij gisteren de tekst van hun laatste gesprek met de twee vliegtuigen van Saudi Airways en Kazak Airlines vrij.

De piloot van de net opgestegen Boeing-747 van Saudi Airways liet weten dat hij een hoogte van 10.000 voet naderde. Kort daarna zei de piloot: “Nader 140 (14.000 voet) om verder te stijgen.” Daarop antwoordde de verkeersleiding echter: “Blijf op 140. Wacht voor u hoger gaat.” Hierop reageerde de Saoedische piloot niet.

Namens het Kazakse vrachtvliegtuig, dat zich opmaakte om te landen in New Delhi, sprak niet de piloot maar de navigator: “150 bereikt, 46 mijl van DPN (vliegveld Delhi), 270 radiaal.”

Het antwoord van de verkeersleiding: “Roger, blijf op 150. Verkeer vastgesteld op 12 uur. Wederzijds voor Saudia Boeing, 14 mijl weg. Veld in zicht.” De navigator van het Kazakse toestel: “Vertel hoeveel mijl nu.” Antwoord: “Veertien mijl nu.” Daarna bevestigde de verkeersleiding nog eens: “Verkeer is 13 mijl niveau 140.”

Daarna was er geen contact meer tussenb het vliegved en de met beide vliegtuigen.

Pag.4: Indiase minister biedt ontslag aan

Sommige Indiase deskundigen vragen zich af waarom de verkeersleiding het Saoedische toestel niet ook inlichtte over de nadering van het Kazakse toestel. Ook wijzen ze erop dat het Kazakse toestel hieruit kon opmaken dat de Saoedische Jumbo niet 14 mijl van hem maar van Delhi af was. Van belang is voorts dat uit dit gesprek blijkt dat de bemanning van het Kazakse vliegtuig wel degelijk in het Engels kon communiceren. Eerdere suggesties als zou er sprake zijn geweest van een misverstand tussen de piloot en de verkeersleiding door een gebrekkige kennis van het Engels lijken hiermee weerlegd. Welk van de drie partijen heeft gefaald - de Indiase verkeersleiding, de Saoedische piloot of zijn Russische collega - blijft hiermee voorlopig een open vraag. Het is echter mogelijk dat een van de piloten in werkelijkheid anders heeft gehandeld dan hij had gezegd. De analyse van de vluchtgegevens in de zogeheten zwarte dozen uit beide vliegtuigen zal hierin waarschijnlijk pas nieuw inzicht kunnen bieden.

Veel kritiek is er intussen op de minister van Luchtvaart C.M. Ibrahim, die zich zelden op zijn ministerie zou hebben vertoond, omdat hij het te druk had met andere zaken. Ibrahim is een vertrouweling van premier H.D. Deve Gowda en wordt vaak ingezet om politieke brandjes in Gowda's wankele, uit dertien partijen bestaande coalitie te blussen. Ibrahim heeft inmiddels aangeboden ontslag te nemen.

In Charkhi Dadri, de plaats op 80 kilometer ten westen van New Delhi waar de wrakstukken van de vliegtuigen in de buurt neerstortten, is het afgelopen etmaal hard gewerkt om de stoffelijke overschotten van de slachtoffers te identificeren. In totaal zijn er nu 294 geborgen. Veel lijken waren echter door verbranding ernstig verminkt en nauwelijks te herkennen.

Vanmiddag zouden veel niet door familieleden geïdentificeerde lijken worden gecremeerd of begraven. De autoriteiten waren in verband hiermee in contact getreden met hindoe- en moslim-organisaties. Moslims hechten er namelijk zeer aan te worden begraven, terwijl hindoe's juist willen worden gecremeerd. De meeste inzittende waren voor zover bekend Indiase moslims, die op weg waren naar hun werk als gastarbeiders in Saoedi-Arabië. Het totale aantal slachtoffers is overigens iets lager bijgesteld. Aan boord van het Kazakse vliegtuig bevonden zich namelijk niet 39 inzittenden, zoals eerst gemeld, maar 37. In krantencommentaren wordt fel uitgehaald naar de regering. Volgens The Indian Express zijn de autoriteiten na van de schrik te zijn bekomen teruggevallen op de “oude spelltjes, waarmee ze vertrouwd zijn: een mistgordijn optrekken en anderen de zwarte piet toespelen.” Volgens de krant moet India er na een uitbraak van de Dengue-koorts, een cycloon die ondanks waarschuwingen een paar duizend mensen doodde en een luchtramp, hard aan werken om zijn zelfrespect te herwinnen.