Twee Mondriaans ontdekt

AMERSFOORT, 14 NOV. De Stichting Mondriaanhuis in Amersfoort heeft twee onbekende werken van Piet Mondriaan (1872-1944) ontdekt. Het gaat om een aquarel uit de jaren twintig en een olieverfdoek dat omstreeks 1898 moet zijn geschilderd. Dat heeft het Mondriaanhuis vandaag bekendgemaakt.

De twee werken zijn onderzocht door Mondriaan-deskundige J. Joosten, die zich al jaren bezighoudt met het inventariseren van Mondriaans werk. In de loop van volgend jaar zal hij zijn overzicht publiceren. Joosten concludeerde dat schilderstijl en kleurgebruik onmiskenbaar die van Mondriaan zijn. De aquarel meet 18 bij 27,5 centimeter en laat een uitwaaierende, witte roos zien. Mondriaan verkocht hem destijds voor ongeveer vijftig gulden. Op het schilderij, 70 bij 58 centimeter, staat een boerderij met hooimijt. Een aquarel-versie van dit identieke beeld maakt deel uit van de collectie van het Haags Gemeentemuseum.

“Mondriaan schilderde de aquarel van de roos in Parijs om daar in zijn levensonderhoud te voorzien. Avantgarde-kunst werd in de jaren twintig vanwege de heersende depressie nauwelijks verkocht”, vertelt Joosten. Al eerder, in Nederland, zelfs al tijdens zijn studie, zag Mondriaan zich genoodzaakt portretten te schilderen, werken in opdracht te kopiëren en onderwerpen te verbeelden waar zijn hart nauwelijks naar uitging. “En desondanks blijft me steeds weer de kwaliteit verrassen”, aldus Joosten, die de nu gevonden werken “heel mooi vindt”.

Zowel het doek als de aquarel zijn gesigneerd. Ze blijven in particulier bezit. De eigenaren hadden ze voor taxatie aan het Mondriaanhuis aangeboden. De roos is geschat op een waarde van 100.000 gulden, het landschap 75.000 gulden. Vanaf aanstaande zondag zullen ze te zien zijn op de expositie Piet Mondriaan, Echt Onecht? in het Mondriaanhuis in Amersfoort. Daar zal ook Mondriaans Blauwe Chrysant worden tentoongesteld, die in mei dit jaar tevoorschijn kwam. Het speurwerk naar Mondriaans werk wordt bemoeilijkt omdat de schilder nauwelijks documenten over produktie en/of kopers naliet. Hij gaf bovendien zijn werk vaak weg of ruilde het, zonder daarover iets te noteren.