Neneh Cherry: mooie balans dans en rock

Concert: Neneh Cherry. Gehoord: 13/11 Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht.

De Engelse zangeres Neneh Cherry is in drie opzichten drievoudig moeder: ze heeft drie dochters gebaard en drie cd's uitgebracht. Bovendien beschouwt Neneh Cherry het podium niet als 'bühne' waar iedere avond dezelfde show kan worden opgevoerd, maar als een kraamkamer. De drie keer dat Cherry de afgelopen anderhalf jaar in Nederland te zien was gaf ze geheel verschillende concerten. Neneh en haar zes bandleden reproduceren niet, ze creëren.

Zo was Cherry's optreden gisteravond, in een niet geheel uitverkocht Vredenburg, een wonder van beheersing. Bij haar voorgaande concerten viel vooral de prominente rol op van de ruige gitaar. De met hiphop en andere dansmuziek bekend geworden Cherry ontpopte zich toen tot een rockzangeres met een oorverdovende begeleiding. Maar gisteravond kenmerkte het concert zich door een mooie balans tussen de electronische dansbeats en de met gitaar en harde drums onderstreepte rock-uitbarstingen.

Zo was er de opening met een breekbare, sobere uitvoering van Manchild, en kwam in Everything de gitaar slechts in het refrein aan bod. In haar laatste hitsingle Woman was de begeleiding van violen geschrapt, zodat Cherry's lichte soulstem met de hese ondertoon, het nummer kon dragen. Haar muzikanten leken ter plekke hun bijdragen te bepalen. Dat een aantal van haar oudere nummers in 'verpunkte' versies werden gespeeld zal wel hebben vastgestaan, maar voor eindes, breaks en inzetten werd er moeiteloos geïmproviseerd.

Cherry, gekleed in een keurige paars fluwelen jurk met bergschoenen, moest er een beetje in komen, zo leek het. Ze bewoog zich de eerste helft van het optreden nukkig over het podium.

Maar de onverstoorbare inzet van de band en van haar echtgenoot Cameron McVey als achtergrondzanger, werkten ongetwijfeld aanstekelijk. In gelijke tred met Cherry's verbeterende stemming werd het optreden naar het einde toe opruiender.

Zo ontwikkelde het verleidelijke Kootchi zich tot een daverende hardrockballade met tweestemmig gecroon. De kraamkamer was inmiddels een kinderkamer. Vader McVey trappelde op zijn rug met zijn benen in de lucht, moeder Cherry deed grote sprongen die haar jurkje omhoog deden wapperen, of zat op haar knieën in de microfoon te hijgen. Het zullen je ouders maar zijn.

    • Hester Carvalho