ABN Amro breidt fors uit in Z-Amerika

SÃO PAULO, 12 NOV. ABN Amro wil haar activiteiten in Latijns Amerika de komende jaren fors uitbreiden. Tot het jaar 2000 rekent de Nederlandse bank op een verdubbeling van het aantal kantoren en op een groei van het personeelsbestand met 10 tot 15 procent.

Dit heeft M. Drabbe, in het bestuur van ABN Amro verantwoordelijk voor de buitenlandse activiteiten, gisteren gezegd bij een presentatie in de Braziliaanse stad São Paulo. “Latijns Amerika zal tot het jaar 2005 een economische groei vertonen die alleen wordt overtroffen door die in Azië”, gaf Drabbe als verklaring. Het bruto binnenlands produkt van Latijns Amerika zal in deze periode jaarlijks naar verwachting toenemen met 5 procent, tegen 2,5 procent in Europa en de Verenigde Staten en 8 procent in Azië.

Bestuursvoorzitter J. Kalff toonde zich eveneens vol vertrouwen over het continent. “De aandacht voor opkomende economieën in de wereld is geconcentreerd op Azië, dat inderdaad de meest substantiële groei laat zien. Maar ik geloof dat Latijns Amerika op de lange termijn bijna net zo belangrijk wordt als Azië”, zei hij. Kalff tekende gisteren een overeenkomst met Ford Brazilië voor de uitgifte van een Eurobond ter waarde van 300 miljoen dollar, de grootste ooit voor een privé-onderneming in Latijns Amerika.

ABN Amro heeft op dit moment 124 kantoren in twaalf Zuidamerikaanse landen, waar ongeveer 5.000 mensen werken. Het aantal kantoren zal worden uitgebreid naar 200 tot 250, waarvan enkele komen in nog 'onontgonnen' landen. “We zijn van plan om te beginnen in Colombia en later ook Peru, terwijl we in Argentinië en Venezuela zullen expanderen”, zei Drabbe. “Dat betekent dat we het hele continent zullen dekken, met uitzondering van Bolivia en de landen in Midden-Amerika.”

Vorig jaar verdiende ABN Amro in Latijns Amerika 411 miljoen gulden, 7,4 procent van de totale winst. Hoeveel dat in de toekomst moet worden wilde Drabbe niet kwijt. “Als we straks een overneming doen in pakweg de VS, dan klopt dat percentage al niet meer”, gaf hij als reden. Hoeveel geld geïnvesteerd wordt wil ABN Amro evenmin zeggen. Voor Azië werd eerder een bedrag van 1 miljard dollar genoemd.

ABN Amro richt zich in Zuid-Amerika op financiering van grote, internationale ondernemingen, vermogensbeheer en in toenemende mate op kredietverlening aan particulieren. Het vertrouwen dat met deze activiteiten steeds meer te verdienen zal zijn is niet alleen gebaseerd op de verwachte economische groei.

De bank constateert een toevloed van buitenlands kapitaal, waarbij Brazilië en Argentinië inmiddels meer geld aantrekken dan Indonesië en Maleisië. Met de hervormingen zijn tariefmuren en prijscontroles gesneuveld, is de inflatie onder controle gebracht en wordt voorzichtig begonnen met pensioenfondsen.

De vraag is dan ook waarom ABN Amro, in Argentinië aanwezig sinds in 1914 een kantoor werd geopend door de Hollandse Bank Unie in Buenos Aires, niet eerder de aandacht voor het continent heeft verhevigd. “In de jaren tachtig, en later ook weer, waren we bezig met overnemingen in de VS”, verklaart Drabbe. “In 1990 lag de nadruk op Europa met de fusie tussen ABN en Amro, en daarna kwam Azië in beeld. Onze grote cliënten investeren daar, dus we moesten wel mee. Latijns Amerika is daarbij op de achtergrond geraakt, maar we zitten nu in een groeipositie hier.” ABN Amro vierde gisteren de aanwezigheid van 79 jaar in Brazilië, waar in 1917 de eerste vestiging in Santos werd geopend. Het land, goed voor driekwart van de totale winst van het continent, telt nu vijftig kantoren, een aantal dat binnenkort wordt uitgebreid tot 62. ABN Amro verdiende vorig jaar zeer veel geld met het verlenen van kredieten aan consumenten voor de aanschaf van huishoudelijke apparaten, meubels en vooral nieuwe en tweedehands auto's. Maar liefst 600.000 nieuwe consumptieve kredieten werden verstrekt via dealers en nog eens 170.000 via een clubcard-systeem. ABN Amro beheert nu via beleggingsfondsen en particuliere portefeuilles zo'n 600 miljoen dollar aan vermogen.

De groeimogelijkheden elders in de wereld zijn volgens Drabbe veelal minder groot. Volledige overnemingen in Azië zijn onmogelijk en in West-Europa zeer moeilijk. De kansen voor overnemingen liggen in de VS en in Oost-Europa, waar Hongarije en Roemenië geen bezwaar hebben tegen buitenlandse overnemingen van de banksector en Tsjechië een sanering van de sector wacht.

Vorige week won ABN Amro de slag om Magyar Hitel, de vijfde bank van Hongarije. De strategie voor Latijns Amerika is niet in eerste instantie gericht op overnames, hooguit van kantoren. “In Argentinië hebben we veertig kantoren nodig, terwijl we er twintig hebben. Vorig jaar hebben we enkele kantoren overgenomen van de Bank of Tokyo en het kan zijn dat zich in de toekomst weer zoiets voordoet”, zegt Drabbe. Hoe groot de winst er zal zijn, weet Drabbe niet, behalve dat die “fors omhoog moet”. De winst is lastig te voorspellen, meent hij: “Neem die autoleningen in Brazilië. Daarop hadden we vorig jaar een fantastische marge van 5 procent per maand. Dat rukt het geheel uit proportie.”

ABN Amro vecht met Chase Manhattan om de tweede plek achter Citibank, de grootste buitenlandse bank in Latijns Amerika. Bank of Boston is volgens Drabbe een sterke speler, vooral in Argentinië, en ook Deutsche Bank komt op. Van de Nederlandse concurrent ING Bank heeft ABN Amro “niet veel last”. Drabbe: “Kalff heeft dat al eens uitgerekend: wij verdienen alleen in Brazilië al meer geld dan ING in al zijn emerging markets bij elkaar.”