Maersk denkt aan eigen terminal op Maasvlakte

ROTTERDAM, 11 NOV. De Deense rederij Maersk onderzoekt de mogelijkheden voor een eigen containerterminal op de Maasvlakte. Dat zou een tegenvaller kunnen betekenen voor Europe Combined Terminals (ECT), het grootste containeroverslagbedrijf van Europa, dat op de Maasvlakte juist het zogeheten 2000-8 plan aan het ontwikkelen is. Dat plan omvat de bouw van acht nieuwe containerterminals met een totale investering van bijna twee miljard gulden.

Maersk overweegt echter om - evenals op een tiental plaatsen in het buitenland - in Rotterdam een eigen terminal in gebruik te nemen. Of dat bij ECT zal zijn is nog niet duidelijk. Op dit moment slaat Maersk bij ECT 350.000 containers per jaar over. De terminal van de Deense rederij ligt naast die van SeaLand, waarmee Maersk sinds april van dit jaar een operationele alliantie is aangegaan. Maersk-SeaLand is verreweg de grootste containercombinatie in de wereld. Beide rederijen slaan alleen al in Rotteram in totaal bijna een miljoen containers over.

De Amerikaanse rederij SeaLand heeft een eigen vaste terminal op de Maasvlakte. Evenals Nedlloyd. “Er is bij ons nog wel een grasveld met ruimte over om onze terminal verder uit te bouwen en daarom is het niet uitgesloten dat Maersk in de toekomst gebruik gaat maken van onze terminal”, zegt John van de Merwe, directeur van SeaLand Nederland. “Ik kan niet voor Maersk praten, maar alle opties zijn wat dit betreft nog open.”

“We praten over de toekomst, er is nog niets definitief besloten”, beaamt John Verschelden, tweede man bij Maersk Nederland. “Maar een beslissing over onze containeractiviteiten in de toekomst in Rotterdam hoeft niet per definitie negatief uit te vallen voor ECT.”

Bij ECT zelf wacht men de ontwikkelingen af. “Het is net zoals halverwege jaren tachtig erg spannend”, zegt woordvoerder J. Dekkers. “Maar dat hoort nu eenmaal bij onderhandelen. De partijen zijn met elkaar in gesprek. Er zijn verschillende opties denkbaar.”

Grote uitwijkmogelijkheden zijn er in Rotterdam wat Maersk betreft eigenlijk niet. Het is denkbaar dat er een tweede grote containerterminal komt op de Tweede Maasvlakte, maar de plannen voor de bouw van dit project worden op dit moment alleen nog maar onderzocht. ECT ondervindt veel concurrentie uit het Waal-Eemhavengebied, waar belangrijke concurrenten van ECT als Hanno en Uniport actief zijn. Maar de grote containerschepen van Maersk kunnen door hun diepgang het Waal-Eemhavengebied niet bereiken.

Wel heeft Maersk - dat ook nog de mogelijkheid heeft uit te wijken naar een andere haven - al enkele keren haar onvrede geuit over de produktiviteit bij ECT in Rotterdam.

Eerder dit jaar toonde directeur Hassing van Maersk Nederland zijn wrevel over het feit dat zijn bedrijf bij ECT maar 100 containers in een uur kan overslaan terwijl dat in de Japanse havenstad Kobe 160 containers per uur zijn.