Borst trekt poster misbruik drank in

DEN HAAG, 11 NOV. Minister Borst (Volksgezondheid) heeft op aandringen van de Franse ambassadeur in Nederland, B. de Montferrand, een poster teruggetrokken in de jongste anti-alcoholcampagne van de Nederlandse overheid. Op de poster is een huilende vrouw te zien met daarboven de tekst 'Champagne brut'.

De Montferrand heeft vorig week brieven geschreven aan zowel minister Borst als aan J. Hagendoorn, directeur van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), die de campagne uitvoert. Daarin vraagt De Montferrand om terugtrekking van de poster, omdat deze het imago van Frankrijk zou schaden en schadelijk zou zijn voor de Franse exportbelangen. De ambassadeur stelt bovendien dat 'champagne' een beschermde soortnaam is.

Minister Borst heeft daarop besloten de posters terug te halen, omdat zij hecht aan een goede relatie van Nederland met Frankrijk, aldus een woordvoerder van het ministerie. De poster maakt onderdeel uit van een serie, waarin verder te zien zijn: een meisje met een bloedneus ('Bloody mary'), een bleke, verlopen jongeman ('Wit bier') en een jongen met een blauw oog ('Cola tic'). Volgens een woordvoerder van de Franse ambassade in Den Haag wordt alleen bij het affiche 'Champagne Brut' een direct verband met een specifiek land gelegd.

In een toelichting zegt de woordvoerder: “Op de poster wordt het drinken van champagne in verband gebracht met geweld. We waren bezorgd dat het Nederlandse publiek Franse produkten in het algemeen zou gaan associeren met alcohol en geweld.”

NIGZ-directeur Hagendoorn bestrijdt dat champagne een beschermde soortnaam is. Maar hij zegt er geen enkele moeite mee te hebben om het affiche terug te trekken, “want deze trammelant leidt alleen maar af”. De woordvoerder van de Franse ambassade zegt “zeer tevreden” te zijn met de snelle reactie van de Nederlandse overheid. Suggesties dat het meningsverschil iets van doen zou hebben met de moeizame relaties tussen Nederland en Frankrijk in de afgelopen periode, wijst de woordvoerder van de hand. “De verhoudingen zijn uitstekend. Dit is een puur technische kwestie.”

Er zijn zo'n drieduizend exemplaren van de champagne-poster gedrukt, die bestemd zijn voor treinstations en bushokjes. De terugtrekking zal volgens een woordvoerder van NIGZ circa tienduizend gulden kosten. De posters hangen nu alleen nog op enkele stations, waar ze aan het eind van de week zullen worden verwijderd. Het NIGZ heeft een brief gestuurd aan alle regionale hulpverleningsinstanties met het verzoek het affiche niet te gebruiken.