Pieken is een kunst

Terugblikkend op de Bridge Olympiade van Rhodos zou Nederland eens goed in de spiegel mogen kijken. De prestaties van het mannenteam bleven onder de maat. De zevende plaats in de groep was een bedrieglijk resultaat. De vierde plaats, die toegang gaf tot de kwartfinale, lag dan wel binnen handbereik, doch gezien het vertoonde spel had Oranje bij de laatste acht weinig te zoeken.

Merkwaardig eigenlijk, want in de aanloop leken de voortekenen niet slecht. Zo won Nederland verleden jaar in Kopenhagen een oefenwedstrijd tegen Denemarken met grote cijfers. Dat land werd op Rhodos derde. Indonesië, dat ons land deze zomer met een bezoek vereerde, liep bij die gelegenheid de ene na de andere nederlaag op. De ploeg van Bank Lippo werd op Rhodos tweede. Frankrijk tenslotte, speelde in september in Noordwijkerhout een oefeninterland die drie dagen duurde. Frankrijk moest al ruziënd een zware nederlaag incasseren. De Haantjes wonnen goud op Rhodos. Het lijkt wel of Nederland zich zand in de ogen heeft laten strooien. Of misschien beheerst de concurrentie de kunst van het pieken beter. De Franse captain bracht tijdens de cérémonie protocolaire in ieder geval de beleefdheid op om Nederland te bedanken voor de laatste oefenwedstrijd. Zijn team was net op tijd wakker geschud. De Olympische finale in Griekenland werd door Frankrijk met 358 tegen 269 gewonnen van Indonesië in een match over 128 spellen. Hoewel beide teams af en toe last hadden van vermoeidheidsverschijnselen kwam er toch heel wat interessant spelmateriaal los.

Zuid gever Noord Allen kw. Schoppen V10 Harten V98742 Ruiten B94 Klaver H9WestOost Schoppen 9842 Schoppen AH63 Harten 105 Harten H Ruiten AV1072 Ruiten H853 Klaver 75 Klaver V1064Zuid Schoppen B75 Harten AB63 Ruiten 6 Klaver AB832 In de gesloten kamer had de Indonesische noord zijn kaart geopend met een zwakke twee in harten, waarna hij even later 4Harten mocht spelen en tien slagen maakte. Henky Lasut had zich wat meer voorgesteld toen hij in de open kamer zijn kaart op de vierde hand opende:

West Noord Oost Zuid Manoppo Mouïel Lasut Lévy pas pas pas 1Ruiten dbl pas 4Harten dbl pas pas pas Geheel in lijn met de conservatieve biedstijl van de Fransen vond noord, Hervé Mouïel, zijn kaart geen zwakke twee-opening in harten waard. Toen Alain Lévy met een uitgesteld informatiedoublet de bieding binnenkroop waardeerde Mouïel zijn kaart terecht op en waagde hij de sprong naar de manche. Die mocht hij gedoubleerd spelen en hij ging uiteraard niet down: vijf imps winst voor de Fransen. Opvallend is dat op beide tafels OW de goede redding van 4Schoppen niet vonden. Dat contract gaat slechts één down.

In de buurt van het honderdste spel in de finale stond Frankrijk zo'n 100 punten voor. Even liet het toen de teugels vieren:

Zuid gever Noord Allen kw. Schoppen 975 Harten 62 Ruiten AH5432 Klaver A8WestOost Schoppen VB108 Schoppen AH643 Harten 10975 Harten HV8 Ruiten - Ruiten V6 Klaver 95432 Klaver HV6Zuid Schoppen 2 Harten AB43 Ruiten B10987 Klaver B107 Gesloten kamer

West Noord Oost Zuid Karwur Mari Sacul Bompis pas pas 1Ruiten dbl 3Ruiten pas 3SA pas pas 4Klaver pas 4Schoppen pas pas pasOpen kamer

West Noord Oost Zuid Lévy Lasut Mouïel Manoppo pas pas 1Ruiten dbl 2Ruiten pas 3Ruiten dbl pas 4Ruiten pas 4Schoppen pas pas 5Ruiten dbl pas pas pas Een dubbele manche-swing. Gesloten troeven de Indonesiërs hun tegenstanders af met 4Schoppen, een contract dat probleemloos wordt gemaakt. In de open kamer besluit noord, Henky Lasut, zijn kaart een keer extra aan te bieden. Hij zondigt daarmee tegen de basisregel dat je een specifieke kaart maar één keer hoeft te bieden. De uitzondering bevestigt hier de regel: 5Ruiten kan weliswaar down (oost moet per se met een kleine schoppen starten om zijn partner te bereiken, die dan naar klaveren moet switchen), maar werd in de praktijk na de uitkomst van SchoppenA gemaakt. De leider troefde de volgende schoppen, trok de troeven en ontwikkelde HartenB, waarop de klaverenverliezer verdween: 5Ruiten gedoubleerd contract. Overigens, zou oost in slag twee KlaverH hebben nagespeeld, dan ontwikkelt de leider KlaverB, waarop de hartenverliezer weggaat.

    • Jan van Cleeff