Erasmusbrug weer open voor alle verkeer

ROTTERDAM, 9 NOV. De Erasmusbrug gaat vandaag weer open voor verkeer. Een periode van relatieve windstilte heeft het gisteren mogelijk gemaakt de tuien ook op zestig meter met kabels aan elkaar te knopen. Komende week wordt het onderzoek rond de Erasmusbrug afgerond.

Dat bleek gisteren tijdens een commissievergadering van de Rotterdamse gemeenteraad over de problemen rond de Erasmusbrug. C. de Wijs, directeur van de dienst gemeentewerken, gaf in een persconferentie uitleg over de oorzaken van de klapperende tuidraden. Volgens hem zijn de problemen met eenvoudige middelen op te lossen.

De Wijs zei dat maandag rond 12.20 bleek dat de tuidraden van de brug naar links en rechts een meter uitsloegen, terwijl een uitslag van enkele centimeters acceptabel was. Het zwabberen trad alleen op bij een combinatie van forse regen en een zuidwesterwind die loodrecht en constant met een kracht tussen 5 en 6 tegen de brug woei. Bij hogere windsnelheden later op de week trad het effect niet op.

De Wijs: “Door de regen onstonden waterconcentraties op de tuien, die vast werden gehouden door de wind. Rond die waterslierten ontstonden wervelingen met een bepaalde frequentie. Daarnaast werd het brugdek opgedrukt door de wind.” Alleen de tuien en het brugdek raakten maandag in beweging, aldus De Wijs. De waargenomen beweging van de pyloon zou op gezichtsbedrog hebben berust.

De Wijs zegt dat gemeentewerken met het effect rekening had gehouden, maar dat de gekozen oplossing - een schokbreker en mantel die de tuien aan de brug verbinden - “niet gedaan heeft wat we ervan verwachtten”.

De Wijs: “Duidelijk is dat er iets is misgegaan. Maar tegelijkertijd hadden we dit niet kunnen voorkomen.” Hij sloot niet uit dat zonder de noodmaatregelen van maandag schade aan de brug zou zijn ontstaan.

Of de problemen werden veroorzaakt door de inmiddels beruchte Karman-wervels - een effect waarbij door de wind een rij wervelingen ontstaat achter de tuien die de tuien aanslaan in een zodanige frequentie dat een zichzelf versterkende golfbeweging onstaat - kon hij nog niet bevestigen. Als mogelijke maatregelen noemde hij het koppelen van de tuidraden, het versterken van de schokdempers of het aanpassen van het oppervlakte van de tuidraden.

De Wijs pareerde verwijten dat de tuidraden nooit in de windtunnel zijn getest. Dit zou niet zijn verzuimd uit kostenoverwegingen. “Een test met een schaalmodel was niet zinnig geweest, dat had ons over dit fenomeen ook niets geleerd. We hebben voor de tuien literatuuronderzoek gedaan en op basis daarvan berekeningen uitgevoerd. Ook hebben we buitenlandse tuibruggen bezocht, want de beste manier om over tuien te leren, is bij een brug op ware grootte.”