Hoogovens ziet kansen in aluminium veerboten

DERBY, 8 NOV. Hoogovens ziet grote mogelijkheden voor de aluminiumdivisie bij de bouw van ferryschepen voor onder meer Stena Line. Bestuursvoorzitter M. van Veen van Hoogovens zei dit gisteravond bij een bedrijfsbezoek in het Engelse Derby.

Met het oog op de toenemende concurrentie in het Kanaalverkeer tussen de veerdiensten en de Kanaaltunnel is er een markt voor veel snellere, van aluminium vervaardigde ferryboten. Het Finse Finyard in Helsinki maakt de schepen, Hoogovens levert via de walserij in Koblenz het aluminium. Doordat dit materiaal veel lichter is, kan de overtocht in de helft van de nu gangbare tijd gemaakt worden.

Alles moet lichter, duurzamer en goedkoper. Dat is de tendens bij Hoogovens. De staal- en aluminiumproducent wil meer inspelen op de wensen van de klant en naast de produkten meer service gaan leveren. Hoogovens, dat het qua resultaat nog altijd meer moet hebben van staal dan van aluminium, ziet goede kansen voor de aluminiumdivisie, met name voor de walserij in het Duitse Koblenz. “De nieuwe markt voor aluminium schepen wordt steeds belangrijker”, aldus Van Veen. “Cijfers wil ik nog niet noemen, maar het ziet er veelbelovend uit.” Voor de komende jaren verwacht Van Veen in de aluminiumsector twee à vier procent groei.

Ook op andere gebieden zijn de mogelijkheden met aluminium groot. In de bouw neemt het lichte metaal een steeds belangrijker plaats in. De auto-industrie is een belangrijke afnemer van aluminum. Voor deze sector levert het gebruik van aluminium veel voordelen. Zo wordt de auto lichter en rijdt daardoor zuiniger. Dit is minder belastend voor het milieu, goedkoper en ook bij de produktie ontstaat minder afval.

“Op de aluminiummarkt gaat het nu nog stroever dan op de staalmarkt”, aldus Van Veen. De prijzen van aluminium staan onder druk. “We zitten nu duidelijk aan de onderkant van de bandbreedte.” Van Veen wijt dit voornamelijk aan beleggers die speculeren op de LME, de Londense termijnmarkt voor aluminium.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers in augustus waren de tekenen van herstel op de staalmarkt nog niet overtuigend. Maar de verbetering zet nu door, aldus Van Veen. “Weliswaar in een matig tempo, maar het gaat de goede kant op.” De vraag naar produkten van Hoogovens in Europa neemt toe, de markt in de VS is aangetrokken, maar de export naar derde landen hapert nog.

De grote order die Airbus deze week in de wacht sleepte, stemt Van Veen hoopvol over de vliegtuigbouw. “Er zit beweging in.”

Van Veen ging nog even in op de situatie rond het Waalse staalbedrijf Boël waarin Hoogovens een belang van 50 procent wil nemen. Er is nog steeds geen definitieve overeenkomst, maar Van Veen blijft optimistisch dat er voor het eind van het jaar een akkoord ligt. De sluiting van de onrendabele delen - Hoogovens wil alleen de walserij van Boël openhouden - ligt zeer gevoelig in Wallonië. “Dat is natuurlijk een moeilijke boodschap, maar het is niet onze boodschap. De familie Boël wilde dit al”, aldus Van Veen. “Dat het sociaal gezien moeilijk ligt laat zich raden.” Op de vraag of hij wist dat inmiddels ook het Waalse concern Cockerill-Sambre geïnteresseerd zou zijn in Boël reageert Van Veen verbaasd: “Daar kan ik me weinig bij voorstellen.” De belangstelling van Cockerill zou zijn uitgelokt door de Waalse regering in een laatste poging om 'de Hollanders' de pas af te snijden. Vakbeweging en werknemers van Boël voeren al geruime tijd actie tegen de overname door Hoogovens. Van Veen kan zich bij de interesse van Cockerill echter niets voorstellen.

“Cockerill lijdt zelf verlies en heeft geen overschot aan halffabrikaten zoals wij.”

Het tekort aan walscapaciteit in IJmuiden kan opgevangen worden door de walserij van Boël in La Louvière. De onrendabele delen moeten gesloten worden. Van Veen spreekt van “een goede industriële oplossing” die bovendien een bijdrage levert aan het verminderen van de capaciteit van de Europese staalindustrie.

De resultaten bij Hoogovens in de tweede helft van het jaar ontwikkelen zich zoals bij de presentatie van de halfjaarcijfers is voorspeld. Daardoor zal de netto winst uit de gewone bedrijfsvoering over het tweede halfjaar uitkomen op het nieveau van het eerste halfjaar, te weten 142 miljoen gulden.

    • Eva Oudgenoeg