'Wanbeleid' investering op Lelystad Airport

LELYSTAD, 7 NOV. Op Lelystad Airport is sprake van wanbeleid. De subsidie die de luchthaven heeft ontvangen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en uit Brussel wordt gebruikt voor nutteloze investeringen en bedrijven die gebruik maken van de luchthaven worden 'uitgeperst'. Dit stelt de Vereniging van Nederlandse Luchtvaartondernemingen VNLO.

Lelystad Airport, dat enkele jaren geleden werd overgenomen door Schiphol, zou 13 miljoen gulden subsidie van het Rijk en de Europese Commissie hebben gebruikt voor nutteloze investeringen, zoals een groot bedrijfsterrein dat anderhalf jaar na de aanleg nog steeds niet in gebruik is genomen en een start- en landingsbaan voor ultralight-vliegtuigen die door een aanlegfout niet mag worden gebruikt. Tegelijkertijd zijn de tarieven voor het bedrijfsleven verdubbeld en is de erfpacht verhoogd.

“Het bedrijfsleven op luchthaven Lelystad wordt uitgeknepen als een citroen” zegt voorzitter M. Duijvestijn van de VNLO. “Wat hebben de bedrijven aan een bedrijfsterrein als ze door tariefsverhogingen geen geld overhouden om te investeren?” De bedrijvigheid op Lelystad neemt zienderogen af, volgens Duijvestijn. Het aantal vluchten is gedaald van circa 60.000 vorig jaar tot zo'n 50.000 dit jaar, schat hij. Volgens de VNLO is er nooit een businessplan gepresenteerd waarin de investeringen worden verantwoord.

De VNLO vraagt zich af of de overheid van de 13 miljoen gulden niet 3 miljoen direct aan het bedrijfsleven had kunnen geven voor investeringen. “Nu is er sprake van beleid zonder enige visie waar veel overheidsgeld mee gemoeid is”, aldus Duijvestijn, die de schuld niet legt bij de directie van Lelystad, maar bij eigenaar Schiphol. Volgens directeur J.M. Abbink van luchthaven Lelystad is er sprake van “een groot misverstand”. “Wij voeren zeer regelmatig gesprekken met het bedrijfsleven en in het jongste overleg is met geen woord over wanbeleid gesproken.” Abbink wil zo snel mogelijk met de VNLO om tafel gaan zitten.