Dakota had 'geen schijn van kans'

ROTTERDAM, 7 NOV. De piloten van de DC-3 'Dakota' die op 25 september van dit jaar neerstortte in de Waddenzee hadden geen schijn van kans hun onbestuurbare vliegtuig te redden. Dit valt af te leiden uit een tussentijdse rapportage van vooronderzoeker B. Groenendijk van de Raad voor de Luchtvaart. Hij heeft de eerste resultaten eerder deze week aan de nabestaanden en andere betrokkenen gestuurd.

Bij het ongeluk kwamen de zes bemanningsleden en 26 passagiers om het leven. Het 'antieke' toestel vloog tijdens de melding van een noodsituatie aan op het (marine)vliegveld 'De Kooy' bij Den Helder, op slechts 200 meter hoogte (600 voet), hetgeen 100 voet lager is dan toegestaan. Om obstakels te vermijden wordt volgens de Luchtverkeersbeveiliging (LVB) op Schiphol boven ons land 1.000 voet als verantwoord aangehouden. Bij vliegen 'op zicht' geldt minimaal 500 voet of 160 meter. De meeste vluchten met de door (deskundige) hobbyisten onderhouden 'Dakota' worden uitgevoerd op 500 meter. Uit informatie van dit bureau blijkt dat het toestel bijna 100 meter is gedaald in de korte tijd dat de bemanning zich bezighield met de motorpech. Op deze geringe hoogte ging vrij snel na de start het voorste drijfstanglager kapot. De vooronderzoeker geeft niet aan of het vastraakte. Een dergelijk probleem wordt meestal veroorzaakt door een gebrekkige of geheel ontbrekende smering. Volgens de rapportage is de linkermotor “zwaar beschadigd”, vermoedelijk doordat de drijfstang is gebroken en door de zuiger of een ander onderdeel is geslagen. Vorig jaar deden zich drie keer storingen voor in de rechtermotor.

De piloten kondigden een noodlanding aan en zetten de linkermotor in 'vaanstand' om de weerstand van de draaiende propellor kwijt te raken. Dat is zeer waarschijnlijk niet gelukt, want volgens de rapportage van de vooronderzoeker heeft een in Engeland uitgevoerde analyse aangetoond dat de motor niet in vaanstand stond. Op dit punt wordt nader onderzoek verricht.

Het blijven werken van de defecte motor kan vervolgens een funest effect hebben gehad.