Airbus slaat slag met order USAir

ROTTERDAM, 7 NOV. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij USAir heeft bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus een recordopdracht geplaatst en daarmee heeft Airbus de grote Amerikaanse concurrenten Boeing en McDonnell Douglas afgetroefd.

Het gaat om een bestelling van 120 toestellen ter waarde van 5,3 miljard dollar. Een order voor nog eens 120 vliegtuigen zal later worden bevestigd. USAir heeft daarnaast een optie genomen op 160 toestellen.

USAir en Airbus maakten de overeenkomst gisteren gezamenlijk bekend. Worden alle 400 vliegtuigen inderdaad afgenomen, dan betekent het voor Airbus een order van twaalf miljard dollar. Voor een dergelijk bedrag is er in de burgerluchtvaart nog nooit eerder een order geplaatst. USAir voert dagelijks bijna 5.000 vluchten uit op ruim 200 bestemmingen.

De order heeft betrekking op de kleinere, tweemotorige toestellen A321, A320 en A319. USAir maakt de definitieve keus als er meer inzicht bestaat over de ontwikkelingen op de luchtvaartmarkt. De vliegtuigen dienen ter vervanging van de oudere DC-9's, Boeings, Fokkers 28 en MD-80's, die met drie verschillende typen motoren vliegen. De Airbussen krijgen allemaal dezelfde motor.

Stephen Wolf, topman van USAir, verklaarde dat de keus op Airbus is gevallen omdat die vliegtuigen levert met een flexibele indeling, grote zuinigheid en milieuvriendelijkheid. Ook acht hij de prijs ervan concurrerend.

De markt in vooral het oosten van de Verenigde Staten kent steeds lagere tarieven en dat leidt tot meer vraag. De Airbussen en de flexibiliteit in de orders stellen USAir in staat op het juiste moment in een veranderende markt te blijven concurreren, aldus Wolf.

In luchtvaartkringen wordt beweerd dat Airbus de vliegtuigen tegen een “agressieve” korting zal leveren. De financieringsvoorwaarden zouden “genereus” zijn om Airbus in staat te stellen op te boksen tegen concurrent Boeing, die een fikse deuk heeft opgelopen nu Airbus voor een Europees vliegtuig heeft gekozen. Een woordvoerder van Boeing omschreef de USAir-order wel als een teleurstelling, maar niet als een enorme tegenslag. Boeing beschikt zelf over een zeer goed gevulde orderportefeuille.

In een kennelijke poging om kritiek van de Amerikaanse industrie op de mammoetorder voor Europese vliegtuigen voor te zijn, wijst Airbus er op dat een aanzienlijk deel van elk Airbus-toestel van Amerikaanse origine is. Volgens Airbus bestelde zij alleen al in 1995 voor circa 3 miljard dollar aan vliegtuigcomponenten in de VS.

Ook McDonnell Douglas heeft het nakijken met zijn MD-95, die slecht verkoopt. Van de types die Airbus aan USAir gaat leveren, zijn er over de hele wereld al 1.100 besteld door 54 maatschappijen. Er vliegen er al ruim 600.