Plan lagere accijns langs grens valt slecht

ROTTERDAM, 5 NOV. Exploitanten van benzinestations in de grensstreek met Duitsland zien weinig in het plan van staatssecretaris Vermeend om stations in een smal gebied langs de Duitse grens gedeeltelijk vrij te stellen van de accijnsverhoging. De organisatie BOVAG wil nog steeds van de verhoging af en de belangenvereniging BETA overweegt nog steeds de gang naar de rechter om een goede compensatie voor de stijging van vijftien cent per liter benzine (inclusief BTW) te bereiken.

Secretaris Schuitema van de BETA acht de grens van tien kilometer die Vermeend wil trekken voor een lagere accijns “volstrekt onacceptabel. Bij het kwartje van Kok was het effect tot zeker twintig kilometer van de grens fors nadelig. Dat leverde pomphouders toen een omzetdaling van 30 procent op”. Schuitema pleit voor vrijstelling van de accijnsverhoging in een gebied van ten minste 20 kilometer, niet alleen langs de Duitse, maar ook langs de Belgische grens.

De BOVAG ziet echter niets in het optrekken van de grens naar twintig of meer kilometer. “Met het verschuiven van de grens wordt slechts het probleem verschoven”, aldus commissaris R. Boon van de BOVAG. Bovendien is het volgens Boon onzeker of gedeeltelijke vrijstelling van accijnsverhoging wel mogelijk is. “Na het kwartje van Kok hebben wij meer dan tien voorstellen voor compensatie bij de overheid ingediend. Dat liep schipbreuk op rechtsongelijkheid.”

Staatsecretaris Vermeend deed zijn idee voor een zone langs de Oostgrens met lagere brandstofaccijnzen op tijdens een vakantie in Frankrijk, waar hij prijsverschillen tegenkwam. Maar volgens het ministerie van economische zaken in Parijs ligt dat aan de pomphouders en bestaat er geen regeling voor differentiatie in accijnzen.

In Italië is dat wel het geval: in het noordoosten van Italië, de regio Friuli Venezia-Giulia, geldt een speciale benzineprijs. Afhankelijk van de afstand tot de grens krijgt de automobilist korting, via speciale bonnen. Volgens het Italiaanse ministerie van financiën is hiervoor ontheffing verkregen van de Europese Unie. In Italië gaat een deel van de benzine-accijns naar de regio. Voor Friuli Venezia-Giulia, dat een speciaal statuut heeft, is dat méér dan de meeste andere regio's: 800 van de 1.100 lire-accijns vloeit terug naar deze regio. Friuli heeft nu toestemming gekregen om een deel van dat geld te gebruiken om te voorkomen dat Italiaanse automobilisten hun tank gaan vol gooien in Slowenië.