HSL onrendabel

Verbazingwekkend zijn in de krant van 28 oktober de uitspraken van ir. F.C. Marckmann, directeur voor Thalys. Korte rijtijden, waarop hij de nadruk legt, zijn niet het enige waar de reiziger op let. Liever vijf minuten langer onderweg dan door een enge, lange tunnel. De reis moet vooral kwaliteit bieden.

Wie van Amsterdam naar Parijs gaat, kan evengoed via Haarlem of Gouda. Onnodig is het om op Schiphol te stoppen. Er blijken daar ook nauwelijks mensen in of uit te stappen bij de tegenwoordige Thalys. Een hinderlijke tussenstop voor andere passagiers.

Vreemd is de verwachting van Marckmann dat de flitstrein zoveel binnenlandse reizigers zou trekken. Vanuit Breda naar de Randstad zou het veel sneller gaan. We hadden nog niet van zo'n station in Breda gehoord. Het zou bovendien een verslechtering van de reis voor anderen betekenen. Rotterdam-Schiphol zou negentien minuten worden. Wie per vliegtuig wil, staat liever niet een kwartier langer in de rij voor een trein die slechts eenmaal per twee uur rijdt. De normale Intercity krijgt hier de voorkeur. Ook voor de reizen Rotterdam-Amsterdam zullen onder andere vanwege het veel duurdere Thalys-kaartje de normale Intercity's de voorkeur krijgen. We zijn niet gebaat bij miljardeninvesteringen in aparte spoorbanen voor de HSL. Het maakt de zaak onrendabel. Met goed beleid zijn goede treindiensten aan te bieden. Ons aller belang.

    • Ing. Hendrik Venema