Charterbedrijven niet naar Beek

DEN HAAG, 4 NOV. De drie grootste Nederlandse chartermaatschappijen zullen zich niet vestigen op vliegveld Beek als daar geen nachtvluchten worden toegestaan. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) noemde de reactie van de drie - Martinair, Transavia en Air Holland - “voorbarig”. Ze verwacht dat de charters op termijn op hun besluit zullen terugkeren als Schiphol rond 2002 geen groeimogelijkheden meer biedt.

Vorige week besloot het kabinet tot de bouw van een nieuwe start- en landingsbaan en in samenhang daarmee tot het toestaan van vluchten 'aan de randen van de nacht'. Op 'Maastricht-Aachen Airport' zullen jaarlijks 900 vluchten tussen elf en één 's nachts (landen) en tussen half zes en zes uur 's morgens (starten) mogelijk zijn.

Voor de chartermaatschappijen bieden deze tijden onvoldoende mogelijkheden om zich op vliegveld Beek te vestigen. Voor hen is een luchthaven alleen interessant als die 24 uur per dag te gebruiken is. Het kabinet had gerekend op vestiging van ten minste één maatschappij als gevolg van de aanleg van de nieuwe baan. Jorritsma denkt dat buitenlandse chartermaatschappijen wel in vestiging op Beek zijn geïnteresseerd. “Niets is internationaler dan de luchtvaart”, aldus de bewindsvrouw. Het ministerie van VROM gaat ervan uit dat een of meer Duitse chartermaatschappijen zich op Beek zullen vestigen. De directie van het vliegveld meent dat het Duitse achterland interessanter is voor Beek dan Nederland. De Duitse charteraar LTU week in april van dit jaar uit naar Maastricht-Aachen toen brand was uitgebroken in aankomsthallen van vliegveld Düsseldorf.

CDA-fractievoorzitter Heerma en de commissaris van de koningin in Limburg, baron Van Voorst tot Voorst, menen dat Beek een “lege dop” respectievelijk “een dode mus” heeft gekregen, nu blijkt dat Nederlandse chartermaatschappijen door het kabinetsbesluit het vliegveld zullen mijden.

Van Voorst tot Voorst eist van het kabinet compenserende maatregelen op het gebied van de werkgelegenheid als deze door het wegblijven van de charters achterblijft bij de geplande groei van 3.300 arbeidsplaatsen.