Schiphol wil af van vrije toegang luchtvaart

De luchthaven Schiphol gaat maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de geluidsoverlast niet boven de wettelijke norm komt. Daarom wil Schiphol af van de vrije toegang van luchtvaartmatschappijen tot de luchthaven. Een onafhankelijke commissie moet in de toekomst gaan bepalen wie wel en wie niet op Schiphol mag landen.

Dat idee heeft president-directeur H. Smits van Schiphol gelanceerd naar aanleiding van de aanhoudend sterke groei van het verkeer op de luchthaven. Het aantal vluchten is in de eerste negen maanden van dit jaar gestegen met 10 procent ten opzichte van vorig jaar.

In de onafhankelijke toewijzingsinstantie zouden de Rijksluchtvaartdienst, de luchtvaartmaatschappijen en Schiphol vertegenwoordigd moeten zijn. De luchthaven moet toe naar een vorm van selectieve groei, omdat Schiphol anders te snel aan zijn plafond zit.

Smits wil zich in eerste instantie richten op de geluidscontouren. Daarom zijn de richtlijnen met betrekking tot lawaaiige vliegtuigen vanaf 1 november aangescherpt.

Tegen de passagiersgrens van 44 miljoen per jaar heeft Smits zich steeds fel verzet. Hij vindt dat er best meer passagiers via de luchthaven mogen gaan, als dat maar gebeurt via de wettelijk vastgelegde geluidsnormen. De onafhankelijke instantie die Smits voor ogen staat zal zich dan ook in eerste instantie richten op “een eerlijke verdeling van de geluidsruimte”. Het betekent wel dat nieuwkomers in die situatie weinig kansen meer krijgen op Schiphol.

De luchthaven heeft in de eerste negen maanden van dit jaar het aantal reizigers met 8,9 procent zien groeien. Ruim 20,6 miljoen passagiers passeerden de nationale luchthaven. Het vrachtvervoer lag in de eerste drie kwartalen op 781.000 ton, een stijging met 11 procent ten opzichte van 1995.

Het totaal aantal vluchten steeg met 10 procent tot 240.000. De drukste dag was 9 augustus, toen 99.668 passagiers de luchthaven aandeden.