Marks & Spencer wil expansie in Nederland

AMSTERDAM, 2 NOV. Het Britse warenhuis Marks & Spencer heeft “ambitieuze expansieplannen in Europa”. Ook in Nederland, waar Marks & Spencer twee vestigingen heeft, is het concern actief op zoek naar geschikte locaties voor nieuwe warenhuizen.

Dat zegt C.D. Nickolds, directeur van de Europese activiteiten van Marks & Spencer. Nickolds, gisteren even in Amsterdam voor de viering van het vijfjarige jubileum het warenhuis in Nederland, wil niet zeggen waar het concern nieuwe warenhuizen wil vestigen.

Marks & Spencer heeft op dit moment vestigingen in Amsterdam en Den Haag. Uitbreiding naar Utrecht en Rotterdam zou volgens ingewijden het meest voor de hand liggen.

Marks & Spencer heeft nu 29 winkels op het Europese vasteland en opende eerder deze maand het eerste warenhuis in Duitsland. De jaarlijkse omzet van het concern bedraagt meer dan 5,8 miljard pond (circa 15,7 miljard gulden).

De expansieplannen van Marks & Spencer betekenen dat de concurrentie tussen de Nederlandse warenhuizen zal verhevigen. De branche kampt met stagnerende bestedingen van consumenten. Niettemin liet detailhandelsconcern Koninklijke Bijenkorf Beheer eerder dit jaar weten plannen te hebben zijn warenhuisketen De Bijenkorf te willen uitbreiden tot buiten de grote steden.

Marks & Spencer maakte gisteren bekend dat de afgelopen twee jaar in Nederland “uitzonderlijk goede resultaten” zijn geboekt. In 1994 besloot het bedrijf de voedselafdeling in beide Nederlandse winkels drastisch uit te breiden. Vooral de kant-en-klaar gerechten en de 'take-a-way' lunch-sandwiches van het bedrijf zijn een groot succes. Circa een kwart van Marks & Spencers omzet in Nederland is nu afkomstig uit de verkoop van voedingsmiddelen.

Nederland is volgens Nickolds “met afstand het meest casual geklede land van Europa.” Marks & Spencer heeft daarom de afgelopen jaren in Nederland veel meer dan in andere Europese landen de klemtoon gelegd op vrijetijdskleding. Dit heeft het concern in dit produktsegment in Nederland een “sensationele groei” opgeleverd.

Mickolds wijst erop dat Marks & Spencer niet koste-wat-kost zal uitbreiden. Het concern wil bij de expansie steeds de beste locaties voor nieuwe warenhuizen verwerven. “Zelfs in het Verenigd Koninkrijk zijn we in het verleden niet echt snel geëxpandeerd. Ons credo is 'locatie, locatie en locatie' en daarbij zullen we geen concessies doen.”

    • Paul Wessels