De Boer was gebeten op winnaarspositie

DEN HAAG, 2 NOV. Het borrelglas is leeg. De minister leunt tevreden achterover. Het RTL-journaal van half acht heeft haar zojuist niet als verliezer in de kwestie-Beek gebrandmerkt. Het meldt slechts dat hoewel de ministers van verkeer en milieu lijnrecht tegenover elkaar stonden, het kabinet erin geslaagd is een besluit te nemen. De Boer schiet in de lach: “En ik heb er niet eens voor met m'n handtasje hoeven slaan.”

Een objectieve winst- en verliesrekening was gisteravond nauwelijks te maken inzake het kabinetsbesluit over vluchten in de 'randen van de nacht'. Daarvoor is er nog te veel onduidelijkheid over hoe vaak precies chartervliegtuigen in de late avond en vroege ochtend over slapende omwonenden zullen scheren.

Dus ging het gisteravond om hogere imago-kunde: wie van de twee ministers kon doen alsof zij de overwinning had binnengesleept in het politieke loopgravengevecht van de laatste weken?

Margreeth de Boer was er het meest op gebeten de winst op te eisen. Na een reeks besluiten waarbij zij als verliezer werd gebrandmerkt, deed ze gisteravond haar uiterste best zoveel mogelijk een 'winning look' tevoorschijn te toveren. Breed lachend verscheen ze bij de persconferentie aan de zijde van de premier, die ook Jorritsma en Wijers mee had genomen.

“Ik ben een zeer tevreden mens”, zei ze zodra ze de kans kreeg. Immers, nachtvluchten tussen één uur 's nachts en half zes 's morgens zouden taboe zijn. De nachtvluchten blijven beperkt tot de 'randen van de nacht', een tijdsaanduiding die ze in mei voor het eerst had gebruikt en die aanvankelijk tot veel hilariteit aanleiding gegeven had.

Onmiddellijk interrumpeerde ze haar collega voor verkeer, toen die toch even de indruk leek te wekken dat vertraagde intercontinentale vliegtuigen het vliegveld middenin de nacht zouden kunnen aandoen.

Ten stelligste ontkende ze tenslotte dat ze met aftreden had moeten dreigen. Integendeel: als verkiezingsuitslag en regeerprogramma het mogelijk maken, tekent ze graag nog een kabinetsperiode bij als minister van milieubeheer en ruimtelijke ordening, vertelde ze na afloop van de persconferentie.

De Boer vindt dat het vooral Jorritsma en Wijers zijn die concessies gedaan hebben. “Zij zijn mijn richting opgekomen. Ze hebben zich verplaatst in de positie van de minister van milieu.”

Afgelopen dinsdag was de minister er nog lang niet zo zeker van dat dit zou gebeuren. In de Tweede Kamer liet zij toen tijdens het wekelijkse vragenuurtje de mogelijkheid open dat het besluit over nachtvluchten zou worden uitgesteld. “Dat is ook een besluit”, zei ze bij die gelegenheid.

Maar Wijers, door Kok als bemiddelaar in het conflict aangewezen, had een Amerikaans adviesbureau in de arm genomen.

Met nieuwe trends, ontwikkelingen en getallen is dat erin geslaagd een totaal andere kijk op de werkelijkheid te produceren dan de concern-leiding van vliegveld Beek. Gecombineerd met de politieke wil van haar collega-ministers om haar kant op te komen, hebben die cijfers de onverwachte doorbraak mogelijk gemaakt, aldus de minister van milieu.

Jorritsma liet haar collega de eer van de winnaar van de avond - al moest de minister van verkeer wel toegeven, zei zij tijdens de persconferentie, dat het nu “enkele jaren langer” gaat duren voordat de luchthaven rendabel wordt.

Hoewel ze de laatste weken erg op die winstgevendheid had gehamerd, verwees ze tijdens de persconferentie vooral naar de verwachte extra werkgelegenheidseffecten. Terwijl De Boer had onderstreept dat het kabinet “als geheel” tot het besluit was gekomen, kwam volgens Jorritsma dat kabinetsbesluit “vrijwel geheel overeen” met een van de opties die de minister van economische zaken had uitgedokterd.

Alsof het afgesproken werk was, steunde de PvdA-fractie De Boer gisteravond in haar pogingen als winnaar boven te komen drijven.

Fractieleider Wallage liet weten dat “de minister erin is geslaagd het aantal nachtvluchten in vergelijking met eerdere voorstellen te beperken”, al moest hij toegeven dat het kabinetsbesluit niet overeenkwam met het streven van zijn fractie om regionale nachtvluchten te verbieden.

De VVD reageerde heel wat zuiniger. Woordvoerster Verbugt zei te vrezen dat het kabinetsbesluit te weinig ruimte laat voor een winstgevende exploitatie van het vliegveld.

    • Gretha Pama
    • Kees Versteegh